ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


گزش موریانه

بررسی گزش ناشی از موریانه

آیا گزش موریانه ها می تواند به انسان صدمه وارد کند؟

 

موریانه ها یکی از آفت های خانگی می باشند که خسارات فراوانی برای اموال انسان ها به وجود می آورند. اما خسارات ناشی از این حشرات منفور تنها به آسیب های مالی وارده به ساختمان ها و ساختارهای چوبی موجود در آن ختم نمی شود. در این مقاله در رابطه با خسارات و مشکلات ناشی از موریانه ها اندکی بیشتر بحث خواهیم کرد و به دنبال پاسخی برای سوالات ذیل خواهیم گشت که آیا موریانه ها خطرناک هستند؟ موریانه ها چه خطراتی برای انسان ها بوجود می آورند؟ آیا موریانه ها بیماری زا هستند؟ آبا موریانه ها توانایی گزیدن یا نیش زدن دارند؟ آیا گزش موریانه ها خطرناک است؟

 

آیا موریانه ها انسان را گاز می گیرند؟

 

بله، موریانه ها می توانند انسانها را نیش بزنند، با این حال این اتفاق به ندرت رخ می دهد، چرا که موریانه ها چوب خوار هستند و به گوشت و خون پستانداران و انسان ها اهمیت نمی دهند. در اصل، موریانه ها گیاهخوار هستند، این حشرات اجتماعی به هر نوع حیوان یا حشره ای که در مسیرشان قرار نگیرد و برای آن ها مزاحمتی ایجاد نکند، حمله نمی کنند. در مجموع می توان گفت موریانه ها از این نظر جانوران بی آزاری هستند اما در رابطه با خسارات مالی ناشی از این آفات نمی توان به همین شکل نظر داد.

 

بر خلاف مشکلات بسیاری که سایر آفات و حشراتی مانند ساس، شپش، کک، پشه و سوسک برای سلامت انسان ها به وجود می آورند، موریانه ها برای سلامت انسان ها مشکل ساز نیستند، آن ها فقط به دنبال بافت های سلولزی هستند تا از آن تغذیه کنند و این بافت ها به وفور در وسایل و بخش های چوبی خانه هایافت می شود.

 

 

کدام موریانه ها انسان ها را می گزند؟

 

موریانه هایی که گاهی اوقات انسان را می گزند یا اصطلاحاً نیش می زنند، موریانه های سرباز هستند (که گاهی از آن ها به عنوان موریانه های پادشاه یاد می شود)؛ بنابراین اگر می خواهید از شر گزش موریانه ها در امان بمانید تنها کافی است مراقب موریانه های سرباز، باشید. موریانه های سرباز درست مانند مورچه های سرباز، تنها وظیفه حفاظت از کلونی را به عهده دارند و در فعالیت ها نظیر جمع آوری غذا، جفتگیری و تولیدمثل مشارکت نمی کنند. آنها حتی در مورد حمله به حیوانات دیگر نیز پیش قدم نمی شوند، مگر اینکه به این کار تحریک شوند. سربازان فقط در داخل تونل های کلونی حرکت می کنند، برای زنده ماندن به اندازه کافی چوب می خورند و در صورت نیاز، به دفاع از کلونی می پردازند.

 

موریانه های سرباز نسبت به موریانه های کارگر، سر و آرواره های بسیار بزرگتری دارند که در نبرد با دشمنان از آنها استفاده می کنند. فک پایین موریانه های سرباز به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند در نتیجه گزش انسان ها سبب ایجاد درد در آن ها شود. به خصوص اگر این موریانه بخشی از بدن مانند بین انگشتان را که پوست آن ها نازک تر است نیش بزنند دردی که ایجاد می شود بیشتر است.

 

با این وجود همانطور که گفتیم، بسیار به ندرت اتفاق می افتد که موریانه انسان را بگزند مگر در شرایطی که تحریک شوند و احساس خطر کنند. مثلاً اگر سعی کنید به موریانه ها یا کلونی آنها آسیب برسانید مورد تهاجم این حشرات قرار می گیرید اما اگر آنها را تحریک نکنید موریانه ها نیز به شما حمله نمی کنند. حتی در صورت حمله کردن نیز، موریانه ها حشرات نسبتاً کندی هستند و نمی توانند آسیبی به شما وارد کنند. بنابراین در هر روشی که برای کنترل و  از بین بردن موریانه ها انتخاب می کنید اگر دستهایتان را زیاد به لانه موریانه ها نزدیک نکنید به احتمال زیاد هیچ گونه نگرانی از بابت آسیب جسمی در اثر گزش موریانه در کار نخواهد بود.

 

آسیب ناشی از گزش موریانه در چه حد است؟

 

آرواره های بسیار قدرتمند و قابل ملاحظه موریانه های سرباز، تنها می تواند یک نقطه تحریک شده قرمز را بر روی پوست شما باقی بگذارد. در واقع همانطور که اثرات مخرب موریانه ها بر سلامتی انسان امر دور از توقع است، گزش این حشرات نیز نمی تواند چیزی بیشتر از یک قرمزی و تحریک پوستی خفیف، در انسان ایجاد کند. موریانه های سرباز هیچ نوع ماده شیمیایی سمی در نیش خود ندارند، بنابراین آنها مانند حشراتی نظیر مورچه های آتشین، سبب ایجاد مسمومیت یا واکنش های شدید در فرد گزیده شده نمی شوند.

 

 

موریانه ها بزاقی دارند که از آن برای هضم چوب استفاده می کنند، در هنگام گزش موریانه ها، بزاق این حشرات می تواند در ایجاد بثورات پوستی یا سوزش پوست در محل گزیدگی نقش داشته باشد. با این حال، تا کنون هیچ موردی از واکنش آلرژیک یا پیامد مهم ناشی از گزش موریانه بر سلامتی انسان ثبت نشده است. پس اگر به دنبال علائم باقی مانده از گزش موریانه ها هستید باید بگوییم چنین علائمی واقعاً وجود ندارد، تنها چیزی که در نتیجه گزش این حشرات بوجود می آید، احساس دردی شدید و سوزش جزئی پوست است که آن هم به سرعت برطرف می شود.

 

تنها نکته نگران کننده در رابطه با گزش موریانه ها که می تواند سبب سردرگمی انسان ها شود، این است که این گزیدگی نیز در ابتدا مانند نیش بسیاری از حشرات دیگر به نظر می رسد اما بر خلاف گزش سایر حشرات، گزش موریانه ها زود برطرف می شود. پس اگر فکر می کنید مورد گزیدگی موریانه قرار گرفته اید، اما نشانه نیش بیشتر از یک روز ادامه دارد و با گذشت زمان اثرات آن بیشتر و بدتر می شود، به احتمال زیاد این گزیدگی اثر گزش موریانه نیست؛در چنین شرایطی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا احتمالا توسط یک حشره خطرناک تر گزیده شده اید.

 

آیا موریانه های بالدار نیز گاز می گیرند؟

 

موریانه هایی که اکثر مردم از آن می ترسند و تمایل به پیدا کردن و از بین بردن آنها دارند، موریانه های بالدار هستند. وقتی فصل جفتگیری موریانه ها فرا می رسد، موریانه های بالدار مولد از کلونی ها به صورت دسته جمعی پرواز می کنند تا در مکانی جدید کلونی های خود را تشکیل دهند. موریانه های بالدار نسبت به موریانه های سرباز، سر و فک پایین کوچکتری دارند. پس حتی اگر این موریانه ها قادر به گزیدن شما باشند، احتمالاً شما آن را حس نخواهید کرد. همچنین در صورتی که یک حشره بالدار شما را نیش بزند و احساس درد قابل توجهی کنید، می توان گفت آن حشره قطعاً موریانه بالدار نبوده است.

 

آیا گزش موریانه ها به حیوانات خانگی آسیب می رساند؟

 

همانطور که پیشتر اشاره شد، موریانه های سرباز تنها در صورتی که مورد حمله و آسیب قرار بگیرند یا احساس خطر کنند، به هر عامل تهدید کننده حمله می کنند و آن را گاز می گیرند. بنابراین، اگر یک سگ، گربه یا هر حیوان خانگی دیگر به موریانه ها یا کلونی آن ها به هر دلیلی آسیب برساند، موریانه های سرباز با نیش خود از آن حیوان پذیرایی خواهند کرد. درد ناشی از این نیش ها ممکن است زیاد باشد، با این وجود، از انجا که نیش موریانه ها سمی نیست و عواقب قابل توجهی برای سلامتی ندارد، به احتمال زیاد حتی صاحب حیوان نیز متوجهنمی شود که موریانه ها حیوان را گزیده اند. اگر واکنش آلرژیک قابل توجهی که ناشی از نیش حشرات است در حیوان خانگی خود مشاهده کردید، تقریباً می توان با اطمینان گفت این نیش ها غیر از موریانه می تواند مربوط به هر حشره دیگری باشد.

 

نتیجه گیری

 

خطر وجود موریانه در خانه ها درست همانند ابتلاء به بیماری طاعون برای انسان است، این خطرات به خاطر خسارات فراوان ناشی از این حشرات است نه به خاطر نیشی که می زنند؛سربازان موریانه می توانند برای دفاع از کلونی خود، انسان ها را نیش بزنند، اما این اتفاق بسیار نادر است، حتی در صورت گزیده شدن توسط موریانه ها، سلامتی و تندرستی انسان دچار آسیب یا مشکلات جدی نمی شود؛اغلب آثار و نشانه های که در اثر نیش موریانه در پوست ایجاد می شود شاملدرد، تحریک، قرمزی و خارش است که خیلی زود از بین می رود

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: