ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


نشانه های وجود موریانه در خانه

مهمترین نشانه های تهاجم موریانه ها به خانه چیست

لیست زیر نشان دهنده علائم مشترک تهاجم بین انواع موریانه است، توصیه می شود که خانه خود را کنترل کنید، تا بتوانید نشانه های باقیمانده از وجود و فعالیت موریانه ها را در فرصت مناسب تشخیص دهید.

 

چه شواهدی نشان دهنده وجود موریانه در خانه هستند؟

 

یک. دسته های موریانه در حال پرواز

 

وجود دسته های بزرگ از موریانه های نر بالدار، به ویژه در کنار مکان هایی با روشنایی بالا و منابع نوری مثل پنجره های آفتابگیر و یا لامپ ها نشانه ای از تهاجم موریانه ها است. موریانه های بالغ نر از کلونی خود خارج می شوند و به دنبال جفت گیری با موریانه ماده بالغ و ساخت کلونی جدید هستند. این ازدحام از موریانه های بالدار بیشتر اوقات در بهار و گاهی نیز در پاییز اتفاق می افتد.

 

قبل از بررسی تهاجم موریانه باید این موضوع را مد نظر داشته باشید، که موریانه های بالدار و مورچه های بالدار شبیه به هم هستند، اما با یک نگاه تیزبینانه تر، می توان آن ها را از طریق ویژگی های ظاهری منحصر به فردشان از هم تشخیص داد.

 

موریانه های بالدار در طول روز، بیشتر در روزهای نسبتاً گرم و بعد از بارش باران ظاهر می شوند، موریانه های بالدار در خارج از خانه و در قسمت حیاط، در نزدیکی ریشه درخت ها، وسایل چوبی موجود در حیاط و غیره تجمع پیدا می کنند، موارد گفته شده، نشانه ای از آلوده بودن داخل خانه به موریانه نیستند، بلکه فقط در محیط بیرون وجود دارند.

 

از طرف دیگر، پیدا کردن موریانه های بالدار در داخل خانه، اغلب به این معنی نیست که شما با تهاجم موریانه روبرو هستید، اگر خوش شانس باشید، این تجمع موریانه های بالدار به صورت موقت بوده و ناشی از وجود کلونی دیگری از موریانه در نزدیکی خانه شماست و موریانه های بالدار نر برای ساخت کلونی به دنبال مکانی جدید می گردند.

 

دو. تونل های گلی

وجود مواد گلی به شکل تونل ها یا راهرو هایی که به صورت نا منظم دیده می شوند از علائم نفوذ موریانه ها به خانه شما برای دسترسی به منابع غذایی است. موریانه ها ممکن است چوب را حفاری کنند، به طوری که فقط یک لایه بسیار نازک از چوب روی سطح حفره و قسمت خارجی باقی بماند، آن ها سوراخ ها را با ذرات خاک و برای ساختن تونل ها می پوشانند، این ترکیبی از خاک، مدفوع و بزاق است.

 

موریانه های زیر زمینی لانه اصلی خود را در زیر زمین نگه می دارند و تونل هایی را تا سطح زمین می سازند؛ اندازه این تونل های گلی به قطر یک مداد است و تا رسیدن به منبع غذایی ادامه پیدا می کند، به نوعی می توان گفت که این تونل ها موریانه های زیرزمینی را به منبع غذایی وصل می کنند؛ این تونل ها حاوی ذرات گل و فضولات موریانه های زیر زمینی هستند.

 

تونل های گل و لای و لانه های آن ها، اثبات آلودگی موریانه است، اما عدم وجود آن ها لزوماً به معنای سازه ای عاری از موریانه نیست؛ این حشرات ممکن است از طریق ترک یا حفره در پایه دیوار، زیر گچبری خارجی، یا از زیر پله ها، تراس ها یا پیاده روها خود را به مکان هایی برای دسترسی به چوب، برسانند.

 

در صورت مشاهده تونل های گلی موریانه ها، می توانید آن ها را بشکنید تا مشخص شود که موریانه ها هنوز در حال استفاده از این تونل ها هستند یا خیر؟ یکی دیگر از نشانه های ادامه فعالیت موریانه ها در تونل این است که موریانه ها، غالباً تونل های آسیب دیده را بازسازی می کنند اما تونل های قدیمی خشک هستند و به راحتی خرد می شوند.

 

 

موریانه های زیر زمینی سه نوع لوله یا تونل ایجاد می کنند

 

1. تونل های کار، این تونل ها از لانه های موجود در زیر خاک، تا سازه های چوبی امتداد می یابند، آن ها ممکن است از پایه های بتونی یا سنگی نیز عبور کنند.

 

2. تونل های اکتشافی و مهاجر، از خاک بیرون می آیند، اما به سازه های چوبی وصل نمی شوند.

 

3. تونل های قطره ای، که این نوع تونل ها، از سازه های چوبی به سمت خاک امتداد دارند.

 

سه. توده هایی از بال موریانه

 

بال های ریخته شده نشانگر موریانه هایی است که از کلونی خود بیرون آمده و به دنبال جفت گیری با موریانه های ماده بوده اند، موریانه ها بعد از جفت گیری بال هایشان می ریزد، به همین دلیل یکی از نشانه های وجود موریانه در خانه، توده ای از بال های آن ها است.

 

چهار. وجود موریانه های زنده، از مهمترین نشانه های وجود موریانه در خانه

 

وجود موریانه های زنده در خانه، مسلماً یکی از مشخص ترین نشانه های تهاجم موریانه است؛ موریانه ها به موریانه های کارگر، نر و ملکه تقسیم می شوند. ملکه ها و موریانه های نر بالغ، یک تا یک و نیم سانتیمتر طول داشته و به رنگ سیاه یا قهوه ای هستند، اما موریانه های کارگر کوچکتر بوده و طولی حدود پنج میلیمتر دارند؛ بدن آن ها سفید و شفاف بوده و بال ندارند، برخی افراد به دلیل شباهت ظاهری موریانه و مورچه، کارگرهای موریانه را با مورچه اشتباه گرفته و حتی به آن ها مورچه سفید نیز می گویند.

 

با این وجود، عدم یافتن موریانه های زنده به معنای عدم حضور آن ها در ساختار خانه، نیست؛ زیرا آن ها معمولاً درون ساختارهای چوبی پنهان می شوند

 

پنج - سوراخ های ریز روی چوب یا برآمدگی قسمت های رنگ شده

در صورت تهاجم شدید، موریانه ها می توانند موجب آسیب های شدید در وسایل چوبی و یا حتی شکسته شدن آن ها شوند. زمانی که به وسایل چوبی مشکوک به آلودگی موریانه ضربه می زنید، صدی توخالی بودن می دهد. سطح یک تکه چوب آلوده به موریانه را با یک چاقوی کوچک بردارید و داخل آن را بررسی کنید؛ تونل های کوچک درون چوب را که ناشی از فعالیت موریانه ها است، را می توانید به وضوح مشاهده کنید. یافتن موریانه ها در یک ساختار به معنای شرایط اضطراری نیست؛ زیرا میزان وقوع خسارت موریانه ها نسبتاً کند است.

 

 

شش. از دیگر نشانه های وجود موریانه صدای ناشی از آنهاست

 

موریانه های کارگر، علاوه بر ایجاد صدا هنگام جویدن چوب، با ضربه زدن به چوب، پیام هایی را برای سایر موریانه ها ارسال می کنند. این صدا شبیه به صدای کلیک کوتاه و خفیف به گوش می رسد و شما با استفاده از صدای ضربه موریانه ها، قادر خواهید بود وجود آن ها را در خانه تشخیص دهید.

 

 

هفت. درب ها و پنجره هایی که به سختی باز و بسته می شوند

 

موریانه ها با نفوذ به قسمت های داخلی چهارچوب درب و پنجره موجب برجسته شدن برخی قسمت های آن شده و در نهایت این فرآیند باعث می شود درب و پنجره ها به سختی باز و بسته شوند، تاب برداشتن در این ساختارهای چوبی نشانه ای از هجوم موریانه ها به خانه است و باید آن را جدی بگیرید.

 

چگونگی بررسی نشانه های وجود موریانه

 

شما به یک چراغ قوه، پیچ گوشتی یا چاقوی کوچک احتیاج دارید، مکان هایی که احتمال نفوذ موریانه به آن ها زیاد است را از نزدیک نگاه کنید. حضور موریانه یا بال های ریخته شده آن ها، تقریباً همیشه نشانگر فعالیت موریانه است؛ بازرسی کامل برای یافتن موریانه، به معنای یافتن تونل ها و لانه های آن ها و چوب آسیب دیده است.

 

به طور کلی موریانه های زیر زمینی در سطح زمین یا در نزدیکی آن یافت می شوند، با این حال، در مناطق گرمتر کشور، گاهی اوقات بالاتر از سطح طبقه اول هم یافت می شوند. هنگامی که به دنبال یافتن علائمی از موریانه در خانه هستید، بهتر است سطوح بیرونی و داخلی فونداسیون، به ویژه ساختارهای چوبی که نزدیک به سطح زمین هستند، را بررسی کنید. بازرسی را از قسمت زیرزمین شروع کنید و از یک چراغ قوه استفاده کنید به دنبال تونل های گلی و بال های ریخته شده از موریانه های بالدار باشید.

 

شما باید در کل قسمت های خانه بازرسی را انجام دهید

 

هرگونه وسیله و یا ساختار چوبی مثل: کف، تیرچه های سقف و وسایل چوبی دیگر، مثل پنجره و درب را به خوبی بررسی کنید.

 

به جاهایی توجه کنید که بتن به سازه چوبی می پیوندد مانند: پله ها، ایوان ها یا تخته ها.

 

تمام بلوک های توخالی، شکاف موجود در سیمان یا آجر و انبساط اتصالات را با استفاده از چراغ قوه نگاه کنید.

 

مطمئن باشید اگر اقدامات بالا را انجام دهید می توانید از تهاجم موریانه ها به خانه تان پیشگیری کنید و اگر پس از بررسی نشانه ها، متوجه شدید که دچار تهاجم گسترده موریانه شده اید.

 

بهتر است به جای به کارگیری روش های خانگی و دیربازده، سریعاً از سموم تخصصی و قوی برای از بین بردن مورریانه و کلونی های آن ها استفاده کنید.

 

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: