ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


موریانه بالدار و راه های پیشگیری از آن

راه های از بین بردن موریانه های بالدار

در این مقاله چند روش مؤثر برای خلاصی از شر موریانه­ های بالدار را بیان کرده ایم اما قبل از پرداختن به آن ها بهتر است اندکی در رابطه با موریانه های بالدار و مشکلات ناشی از این حشرات بحث کنیم.

 

موریانه­ بالدار چیست؟

 

انواع مختلفی از موریانه ­های بالدار وجود دارند که هر یک از آن ها می توانند در اندازه های متفاوت دیده شوند اما به طور متوسط اندازه این حشرات بین 6 تا 10 میلیمترمتغیر است. موریانه های بالدار بسته به گونه های شان می­تواند کم رنگ یا به رنگ های سیاه، بژ، برنزه یا قهوه ­ای تیره دیده شوند. رنگ تیره در موریانه ها در نتیجه کیتینی شدن پوسته هایشان ایجاد می شود، این پوسته های کیتینی ضخیم به آن کمک می ­کند تا رطوبت را در بدن خود حفظ کرده و در نتیجه بر خلاف سایر موریانه ها بتوانند لانه خود را ترک کنند. این حشرات در مجموع 4 بال برای پرواز کردن دارند که به صورت زوج در دو طرف بدن آن ها قرار گرفته است.

 

ظاهر بال ها موریانه های بالدار، رگه دار، نیمه شفاف و به رنگ سفید است؛ دو آنتن مستقیم که در بخش انتهایی انحنای خفیفی دارند نیز بر روی سر موریانه های بالدار قرار گرفته است؛ برخلاف دیگر گونه های حشرات قسمت میانی و بخش شکمی بدن موریانه های بالدار به روشنی از یکدیگر قابل تشخیص نیست. آن ها بدن ضخیمی دارند که یکپارچه به نظر می رسد و از این لحاظ، هر دو نوع موریانه بدون بال و بالدار ساختار بدنی مشابهی دارند، موریانه بالدار دارای هر دو جنس نر وماده هستند. اغلب موریانه های بالدار دارای دو چشم مرکب تخصص یافته می باشند این در حالی است که موریانه های سرباز و کارگران کلونی معمولاًچشم ندارند و کور هستند.

 

 

موریانه های بالدار در خارج از کلونی

 

موریانه بالدار که با وجود برخورداری از چشم، بینایی ضعیفی دارند، هنگام شروع فصل جفتگیری به صورت گروه های بزرگی از حشرات در حال پرواز دسته جمعی دیده می شوند. تنها در این حالت است که موریانه های بالدار را می توان خارج از کلونی دید. به علاوه، آب و هوای گرم و مرطوب دارای بارش های فراوان می ­تواند به تشکیل گروه های در حال پرواز موریانه های بالدار کمک کند.

 

پس از اینکه جفتگیری موریانه های بالدار به پایان رسید، این موریانه ها بال­های خود را از دست می دهند و برای تشکیل کلونی ­های جدید، دست به کار می ­شوند. بنابراین، مشاهده موریانه های بالدار در یک منطقه، می ­تواند نشانه واضحی از وجود یک کلونی بالغ موریانه در نزدیکی آن منطقه باشد.

 

موریانه ها و مورچه های بالدار

 

موریانه های بالدار بسیار شبیه به مورچه های بالدار هستند و در صورتی که تفاوت­های موجود بین این دو حشره به درستی تشخیص داده نشوند، به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته می ­شوند. تفاوت­های مشخصی وجود دارند که به راحتی می ­توان از روی آن ها مورچه و موریانه بالدار را از یکدیگر تشخیص داد. بدن موریانه های بالدار، دارای بخش میانی پهن و نامشخصی است در حالی که بخش میانی یا کمر مورچه های بالدار، باریکتر از بخش بالایی و پایینی آن و به وضوح قابل تشخیص است. هر 4 بال موریانه ها از لحاظ اندازه یکسان هستند، در حالی که در مورچه ها دو بال بزرگ و دو بال دیگر کوچک است. موریانه ها آنتن ­هایی تقریبا صاف و بدون زاویه دارند در حالی که آنتن ­های مورچه می تواند تا 90 درجه خمیدگی داشته باشد.

 

حال که تا حدودی موریانه های بالدار و راه های تشخیص آن ها را شناختیم نوبت به بررسی روش های دفع این آفات می رسد.

 

انواع روش های مناسب برای از بین بردن موریانه های بالدار

 

یک. از بین بردن موریانه های بالدار با حشره کش­ های نوری

 

موریانه ها، مانند اکثر حشرات، به نور علاقه دارند، نور موریانه ها را جذب کرده و به سمت تله نوری می کشاند سپس در نتیجه برخورد موریانه با سیم های حاوی جریان الکتریکی این حشرات کشته می شوند؛ مشخصاً این راهکار زمانی کارساز خواهد بود که موریانه های بالدار خارج از خانه باشند.

 

نکته اصلی در رابطه با این نوع حشره کش ها این است که تا حد امکان لامپ­ ها و سایر منابع نوری را خاموش کنید. همچنین سعی کنید لامپ های بیرون خانه را نیز خاموش نگاه دارید؛ زیرا در صورتی که چندین منبع روشنایی وجود داشته باشند، شانس کشتن موریانه ها با استفاده از تله های نوری کاهش می یابد.

 

دو. دفع موریانه ها با اسپری روغن پرتقال

 

روغن پرتقال موریانه کشی بسیار قوی است که شدیداً توسط افراد متخصص توصیه می ­گردد، علت عملکرد قوی روغن پرتقال در از بین بردن موریانه ها، ترکیبات خاص موجود در این روغن است که برای موریانه ها اثر کشندگی دارند. رایحه پرتقال­ و مرکبات نیز در نتیجه وجود این ترکیبات ایجاد می شود؛ برای ساخت یک موریانه کش طبیعی، چند قطره اسانس طبیعی پرتقال را در یک بطری اسپری ریخته و با آب ترکیب کنید. سپس ترکیب حاصل را به تمام نقاطی که انواع موریانه ها به ویژه موریانه های بالدار را در آنجا دیده اید، اسپری کنید. ضمناً می توانید این روغن را در مبلمان، اسباب اثاثیه و حتی درز و شکاف های موجود در دیوار که می ­دانید موریانه ها در آن فعالیت دارند، استفاده کرده و موریانه ها را ریشه کن کنید.

 

 

سه. انجام اقداماتی برای پیشگیری از ورود موریانه به منازل

 

اقدامات زیادی وجود دارد که می تواند از ورود موریانه های بالدار به خانه و تبدیل منازل به کلونی آن ها جلوگیری کند، یکی از مهمترین این اقدامات کاهش مواردی است که به عنوان منابع غذایی موریانه ها محسوب می شوند. به دلیل اینکه این حشرات جذب چوب می ­شوند، می ­توانید کاهش منابع چوب بیرون از خانه، ریسک تبدیل شدن خانه خود به لانه موریانه ها را از میان بردارید؛ به عنوان مثال:

 

سعی کنید برای طراحی باغچه ها یا موارد دیگر، از خاک اره استفاده نکنید؛ در صورت اجبار تنها از خاک اره درخت سدر استفاده کنید.

 

از نگهداری هرگونه شاخ و برگ هرس شده درختان در حیاط خانه خودداری کنید.

 

وجود نماتد در خاک باغچه می ­تواند سبب از بین رفتن موریانه ها شود.  چرا که نماتدها موریانه ها را می خورند و قادرند تمامی موریانه های موجود در یک کلونی بزرگ را در یک چشم بر هم زدن بخورند و از بین ببرند.

 

اگر در لبه پنجره یا کف، متوجه بال موریانه ­ها شدید، به معنای آن است که موریانه ها مرحله جفت گیری را پشت سر گذاشته اند و احتمالاً خانه شما رابه عنوان محل مناسب برای تشکیل کلونی برگزیده اند؛ بهترین اقدام در چنین شرایطی این است که قبل از پیشرفت و گسترش تهاجم موریانه هابه شکل تخصصی و با استفاده از آفت کش های مناسب و استاندارد، در جهت ریشه کنی کلونی موریانه ها اقدام کنید.

 

چهار. به دام انداختن موریانه ها با استفاده از تله مقوایی

 

می ­توان به کمک مواد ساده و ارزانی که احتمالاً در هر خانه ای در دسترس است تله ای برای به دام انداختن موریانه ها ساخت. مقوا یکی از موارد ساده و در عین حالکاربردی برای ساخت تله ضد موریانه می باشد.

 

 

همانطور که می ­دانید  چیزی که موریانه ها را به سمت چوب می کشاند، سلولز است. ترکیبات سلولزی علاوه بر چوب در مقوا نیز یافت می ­شوند؛ وقتی صفحات مقوای مرطوب را در نواحی آلوده به موریانه قرار می ­دهید، بوی سلولز موریانه ها را به خود جذب خواهد کرد؛ به محض اینکه موریانه ها شروع به خوردن مقوا کردند، می ­توانید تصمیم بگیرید که چطور آنها را از بین ببرید، به عنوان مثال می توانید روی مقوا و موریانه های موجود در آن، حشره کش اسپری کنید؛ همچنین می توانید با آتش زدن مقوا از شر موریانه ها خلاص شوید؛ البته این روش می ­تواند شیوه خطرناکی باشد بنابراین چندان توصیه نمی شود

 

پنج. کشتن موریانه ها با استفاده از بوریک اسید

 

بوریک اسید یک حشره کش مؤثر برای کشتن اکثر حشرات از جمله موریانه هامی باشد. این ماده به عنوان حشره کش برای انسان ها غیر سمی است، در نتیجه استفاده از آن در محیط زندگی انسان ها بی خطر است.

 

بوریک اسید به شکل پودر، هم در داخل خانه و هم خارج خانه بکار می ­رود. می ­توانید پودر بوریک اسید را دور تا دور بخش خارجی خانه بپاشید، همچنین می ­توانید این پودر را در کنار پنجره ها، درب­ ها، راه های ورودی و دیگر نواحی که موریانه های بالدار را در آنجا مشاهده می ­کنید به کار ببرید. بوریک اسید به سطح بدن حشرات آسیب می رساند و سبب خشک شدن آب بدن حشرات شده و آن ها را از پا درمی آورد.

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: