ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


محل زندگی و اختفای موریانه ها

محل اختفای موریانه ها کجاست؟

موریانه ها کجا زندگی می کنند؟

 

بیش از 2000 گونه موریانه در سراسر جهان وجود دارد، اما فقط تعداد کمی از این گونه ها به عنوان آفتی برای انسان ها محسوب می شوند. تمام انواع موریانه های آفت را می توان به سه گروه اصلی موریانه های چوب تر، موریانه های چوب خشک و موریانه های زیرزمینی تقسیم بندی کرد. همانطور که می دانید موریانه ها برای زنده ماندن به یک محل زندگی با آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارند، بنابراین موریانه ها به جز در قطب می توانند در هر نقطه دیگری از کره زمین زندگی کنند.

 

در کشور ما نیز این حشرات به جز بخش کوچکی از مناطق مرکزی ایران که آب و هوای کاملاً کویری دارد در سایر نقاط دیده می شوند. به ویژه مناطق شمالی کشور و استان های جنوب غربی نظیر خوزستان، بخش هایی هستند که بیش از سایر نقاط در معرض تهاجم موریانه ها و خسارات ناشی از این آفات قرار دارند.

 

موریانه ها به دلیل خسارات فراوانی که در سازه های چوبی به وجود می آورند می توانند سبب القای حس ترس در انسان ها شوند. این آفات مخرب هیچگاه دست از خوردن بر نمی دارند و به صورت شبانه روزی و خستگی ناپذیر، آنقدر به خوردن سازه های چوبی ادامه می دهند تا به جز تلی از خاک اره چیزی از آن ها باقی نماند. موریانه ها هر ساله در سراسر جهان میلیارد ها دلار خسارت ایجاد می کنند و میانگین هزینه های مبارزه با موریانه ها و دفع این آفات از خانه ها بالغ بر چند صد هزار دلار می شود.

 

تشخیص گونه و محل زندگی موریانه ها

 

موریانه هایی که سبب بروز بیشترین خسارت در اموال و املاک انسان ها می شوند، اغلب یکی از سه گونه اصلی موریانه های زیرزمینی، موریانه های زیرزمینی فورموسان و موریانه های چوب خشک می باشند. از طرفی گونه موریانه ها را از طریق عادات و رفتار این حشرات و همچنین از روی موقعیت جغرافیایی و منطقه ای که آن را به عنوان زیستگاه خود برگزیده اند نیز می توان تشخیص داد. دانستن اینکه این حشرات در کجا زندگی می کنند و محل زندگی و اختفای موریانه ها در اطراف و داخل خانه ها کجاست به انسان ها کمک می کند تا گوش به زنگ بوده و در صورت هجوم موریانه ها، با اقدام سریع علیه این آفات از بروز آسیب ها و خسارات کلان جلوگیری کنند.

 

موریانه هایی که در درون زمین زندگی می کنند

 

لانه های زیرزمینی موریانه ها حدوداً در فاصله 10 تا 45 سانتیمتری زیر زمین قرار گرفته اند. این لانه های زیرزمینی متشکل از اتاق های زیادی هستند که توسط تونل هایی به یکدیگر متصل شده اند. بر خلاف کلونی مورچه ها، در ورودی لانه اغلب موریانه ها هیچ بخش تپه مانند و برجسته ای به چشم نمی خورد.

 

 

بهترین عامل متمایز کننده موریانه های زیرزمینی به ویژه گونه فورموسان از موریانه های چوب خشک، نیاز موریانه های زیرزمینی به تماس با خاک است. گونه های زیرزمینی در زیر زمین زندگی می کنند و برای دست یافتن به منابع چوب و تغذیه از آن ها، از تونلهایی که می سازند بهره می برند. به تونل های ساخته شده توسط موریانه های زیرزمینی، لوله های گلی نیز گفته می شود. این لوله ها از خاک و چوب ساخته شده اند و اغلب در نزدیکی لانه های موریانه ها به چشم می خورند.

 

سه نوع اصلی از لوله های گل وجود دارد که نشانگر وجود موریانه های زیرزمینی است.

 

یک. لوله های کار

 

موریانه ها از این لوله برای جابه جایی بین کلونی های زیر زمینی خود و منابع غذایی استفاده می کنند.

 

دو. لوله های اکتشافی

 

موریانه ها برای یافتن منابع غذایی از لوله های اکتشافی استفاده می کنند. تفاوت این لوله ها با لوله های کار در این است که موریانه ها را به سمت منابع غذایی جایگزین هدایت می کند. اگر موریانه ها به منبع غذایی اصلی شان که چوب است دسترسی پیدا نکنند در عوض منابع غذایی دیگری نظیر علوفه بیابند تا مدتی به تغذیه از این منابع غذایی ادامه می دهند. این حشرات به محض یافتن چوب از خوردن غذای جایگزین دست می کشند و لوله های اکتشافی را رها می کنند. در صورتی که موریانه ها از طریق لوله های اکتشافی به منبع غذایی خوبی برسند، این لوله ها به لوله های کار تبدیل می شوند.

 

سه. لوله های قطره ای

 

لوله های قطره ای لوله هایی هستند که از منابع غذایی به سمت کلونی ساخته می شوند. معمولا دلیل ساخت این لوله ها یافتن مسیری کوتاهتر به سمت کلونی زیرزمینی موریانه ها می باشد. در بسیاری از موارد، منبع غذایی از خاک خیلی دور است به همین دلیل موریانه ها لوله های قطره ای را رها می کنند.

 

محل زندگی برخی موریانه ها نیز زوی زمین است

 

بر خلاف موریانه های زیرزمینی، موریانه های چوب خشک برای زنده ماندن به خاک احتیاج ندارند و قادرند تمام رطوبت مورد نیاز خود را از چوبی که در آن زندگی می کنند دریافت کنند. بنابراین این گونه از موریانه ها می توانند در آب و هوای نیمه خشک نیز زنده بمانند. موریانه های چوب خشک کلونی های خود را در سطح زمین و در داخل چوب های خشک می سازند. آنها برای ساختن تونل در درون چوب، بافت چوب موجود در سراسر مسیر تونل را می خورند.

 

 

موریانه های پنهان در دیوارها

 

موریانه های زیرزمینی یا موریانه های چوب خشکی که به داخل خانه ها راه پیدا می کنند، می توانند به دیوارها آسیب بزنند. وقتی که لوله های گلی موریانه های زیرزمینی بر روی دیوارها مشاهده می شود یعنی اینکه مشکل تهاجم موریانه ها شدت یافته است. برخی دیگر ازعلائم وجود موریانه های زیرزمینی و چوب خشک در دیوارها شامل مواردی چون برآمدگی های تاول مانند در دیوار، تخته های چوبی آسیب دیده یا مشاهده تراشه های چوب، چوبهای توخالی و چوبهای پر از سوراخ های ریز می باشند.

 

موریانه های پنهان در حمام

 

هر نقطه از خانه که چوب، گرما و رطوبت را برای موریانه ها فراهم کند، محیطی ایده آل برای انتخاب محل زندگی موریانه ها؛ این آفات مخرب؛ است. حمام هایی که در ساخت آن ها از مواد چوبی استفاده شده است، علاوه بر برخورداری از رطوبت و گرمای ثابت، منابع غذایی مورد نیاز موریانه ها را نیز فراهم می کنند و به این ترتیب بهترین نقاط اختفای موریانه در خانه به شمار می روند. موریانه های موجود در حمام می توانند خود را در پشت دیوارپوش ها یا کاشی ها پنهان کنند.

 

آسیب های ناشی از موریانه در مبلمان

 

از آنجا که موریانه های چوب خشک می توانند به دور از خاک و رطوبت زنده بمانند، ممکن است آن ها را در بخش هایی از خانه که موریانه های زیرزمینی در آن زندگی نمی کنند بیابید. آنها تقریبا می توانند به هر بخش یا شیء چوبی از جمله مبلمان، وسایل عتیقه، کابینتهای داخلی، قاب درها و پنجره ها، پایه تختها، تیرهای چوبی پوشانده نشده و قابهای چوبی موجود در خانه آسیب بزنند.

 

یکی از بارزترین علائم آلودگی موریانه چوب خشک، وجود فضولات این حشرات است. فضولات موریانه های چوب خشک به شکل گلوله های شش ضلعی کوچکی از جنس چوب هستند، موریانه ها این مواد زائد را پس از دفع، از سوراخ هایی که به همین منظور در لانه هایشان تعبیه شده به بیرون پس می زنند. در محیطی که تهاجم موریانه های چوب خشک وجود داشته باشد، به احتمال زیاد می توان فراس ها را در اطراف مبلمان چوبی، داخل کشوها یا روی سطوح مشاهده کرد.

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: