ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


روشهای خانگی از بین بردن موریانه

روش های خانگی برای دفع موریانه

چگونه از شر موریانه ها در خانه خلاص شویم؟

 

به تجربه ثابت شده است که در میان مشکلات آفات، چیزی بدتر و نگران کننده تر از رو به رو شدن با تهاجم موریانه ها، وجود ندارد؛ این حشرات کوچک که در خانه شما منزل می گزینند،می توانند هزینه های هنگفت تعمیر آسیب های ساختاری را که به بار آورده اند روی دستتان بگذارند؛ خوشبختانه، می توانید با استفاده از روش های طبیعی، برای از بین بردن موریانه اقدام کرده و از خسارات ناشی از موریانه ها پیشگیری کنید.

 

در مجموع موریانه ها را می توان در سه گروه عمده دسته بندی کرد. این سه دسته عبارتند از: موریانه های چوب مرطوب، موریانه های چوب خشک و موریانه های زیر زمینی.

 

موریانه هایی که اغلب درخانه ها با آن ها سر و کار داریم، به دو دسته موریانه های چوب خشک و موریانه های زیر زمینی تعلق دارند. این دو گونه موریانه، رفتار متفاوتی دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند؛ تشخیص اینکه با کدام نوع موریانه رو در رو هستید، شما را به سمت انتخاب بهترین استراتژی مبارزه ای علیه موریانه ها سوق خواهد داد.

 

پس از تشخیص گونه موریانه، دو راه پیش رو دارید؛ یا با استفاده از روش های خانگی این حشرات را از بین ببرید، یا اینکه روش سریع تر و قطعی تر استفاده از سموم شیمیایی را در پیش بگیرید. در اینجا لیستی از روش های طبیعی برای از بین بردن موریانه ها، آورده شده است. شما می توانید از این راهنمای عالی، برای خلاص شدن از شر موریانه ها استفاده کنید.

 

روش های خانگی برای از بین بردن موریانه ها

 

کنده های درخت را از بین ببرید

 

اگر متوجه علائم اولیه آلودگی موریانه شده اید، یا اگر می خواهید یکی از بزرگترین جذب کننده های موریانه به خانه خود را از بین ببرید، کار را از حیاط خانه شروع کنید؛ مواردی مانند خم شدن کف پوش چوبی یا وجود سوراخ های کوچک در دیوارپوش های چوبی، همگی می توانند از علائم اولیه وجود موریانه در خانه باشند.

 

مواردی که در وهله اول پای موریانه ها را به خانه های ما باز می کنند، اغلب در حیاط خانه تمرکز یافته اند. مواردی مانند شاخ و برگ های درختان هرس شده یا کنده درخت قطع شده ای که در خاک باقی مانده، به شدت برای موریانه ها جذاب هستند. بنابراین برای جلوگیری از تهاجم موریانه ها یا از بین بردن آن ها، لازم است این موارد را از خانه خود دور کنید.

 

کنده انواع درختان قدیمی، مانند مزارع پرورش موریانه هستند. این تکه های چوب بزرگ، از جمله بهترین مکان های مخفی شدن و لانه سازی موریانه ها محسوب می شوند. نگه داشتن چنین مواردی در حیاط خانه، ریسک بسیار بزرگی دارد. زیرا با این کار، حتی قبل از آنکه متوجه شوید، پذیرای کلونی موریانه ها در حیاط خانه تان خواهید بود.

 

 

غرق کردن موریانه ها

 

در صورتی که با موریانه های زیر زمینی سر و کار دارید، غرق کردن آن ها، یک روش طبیعی، آسان کم هزینه و مناسب است، که می تواند شما را از شر این آفات خلاص کند؛ به خصوص در مواردی که کلونی موریانه ها در حیاط خانه باشد، بهترین راه از بین بردن کلونی، این است که با باز کردن شلنگ و اشباع خاک، موریانه ها را خفه کنید.

در این روش تنها خفگی عامل دفع موریانه ها نیست، بلکه آب در مجراهای گلی آن ها نفوذ کرده و سبب فرو ریختن این تونل های گلی می شود؛ از بین رفتن مجاری گلی، موریانه های زنده مانده را نیز مجبور به نقل مکان می کند.

 

روغن پرتقال

 

به خاطر وجود ماده فعال دی-لیمونین در اسانس پرتقال، این اسانس برای موریانه ها و بسیاری از آفات دیگر، غیرقابل تحمل است؛ به همین دلیل، روغن پرتقال به عنوان یکی از طبیعی ترین روش ها، برای دفع هجوم انواع آفات به کار می رود.

 

در مواردی که محل دقیق آلودگی موریانه ها را می دانید، روغن پرتقال یک راه حل طبیعی عالی برای از بین بردن موریانه ها است. در چنین مواردی چند قطره روغن پرتقال را روی محل آلوده بریزید؛ ماده فعال موجود در این روغن، در صورت تماس مستقیم با موریانه ها، آن ها را کشته یا فراری می دهد. این قاتل طبیعی موریانه، برای از بین بردن موریانه های چوب خشک مفید است.

 

روغن میخک

 

یک قاتل طبیعی نسبتاً ساده برای موریانه ها، روغن میخک است. برای این که با روغن میخک، موریانه ها را دفع کنید، سه قطره روغن میخک را با یک دوم فنجان آب، مخلوط کرده سپس مخلوط حاصل را درون یک بطری اسپری ریخته و تکان بدهید تا مواد کاملاً مخلوط شوند؛ سپس به مناطق موریانه زده اسپری کنید. اسپری روغن میخک، به دفع مورچه های نجار نیز کمک خواهد کرد.

 

روغن سیر قاتل نهایی موریانه ها

 

یکی دیگر از ساده ترین داروهای خانگی برای دفع موریانه ها، روغن سیر است؛ زمانی که متوجه فعالیت موریانه شدید، می توانید این دستور العمل ساده را دنبال کنید تا از روغن سیر، اسپری بسازید.

 

چهار قطره روغن سیر و یک دوم فنجان آب را، به یک بطری اسپری اضافه کنید. بطری اسپری را کمی تکان دهید تا مخلوط شوند. هنگامی که اولین علائم وجود موریانه را در نقطه ای مشاهده کردید، مناطق مشکوک را با روغن سیر اسپری کنید؛ این روش نیز به از بین بردن مورچه های نجار کمک خواهد کرد.

 

مقوا

 

اگر می خواهید میزان شدت آلودگی موریانه را اندازه بگیرید، یک جعبه مقوایی قدیمی را با مقداری آب مرطوب کنید. سلولز موجود در مقوا در اثر خیس شدن، بویی شبیه به بوی چوب ایجاد می کند. مقوا به عنوان طعمه موریانه عمل کرده و آن ها را جذب می کند. جعبه مقوایی نمناک را در داخل خانه در نزدیکی ساختارهای چوبی قرار دهید تا موریانه ها به سمت آن کشیده شوند. وقتی موریانه ها داخل و روی جعبه جمع شدند، آن ها را نابود کنید.

 

 

خاک دیاتومه

 

خاک دیاتومه ماده ای طبیعی است، که برای کنترل تهاجم اکثر آفات از جمله موریانه ها، کاربرد فراوان دارد؛ با پاشیدن این ماده روی مناطقی با پتانسیل آلودگی به موریانه ها، همچنین در نزدیکی محل های مشکوک به آلودگی موریانه، می توانید کار دفع موریانه ها را آغاز کنید. این پودر از طریق خشک کردن پوست موریانه ها، ترک هایی در آن ایجاد کرده و در نهایت سبب مرگ آن ها می شود؛ کار استفاده از خاک دیاتومه را، تا زمانی که دیگر با هیچ موریانه ای رو به رو نشوید ادامه دهید.

 

اسید بوریک

 

اسید بوریک غالباً به شکل محلول یا پودر بوراکس، در کنترل آفات و مدیریت مشکل موریانه، قابل استفاده است. حشرات نسبت به اسید بوریک واکنش نشان می دهند. در اثر تماس حشرات با اسید بوریک، سیستم عصبی آن ها تحت تأثیر قرار می گیرد و مختل می شود؛ اختلال سیستم عصبی به سرعت حشرات را می کشد. برای از بین بردن موریانه ها با استفاده از اسید بوریک، باید این کار را آنقدر ادامه دهید که دیگر در خانه خود هیچ اثری از موریانه ها مشاهده نکنید.

 

سرکه سفید، یک راهکار خانگی آسان برای از بین بردن موریانه ها

 

یک بطری سرکه سفید، چیزی است که در اکثر خانه ها همیشه پیدا می شود. می توانید با استفاده از این ماده و مقداری آب لیمو، یک دافع طبیعی و ارزان موریانه بسازید. برای ساخت این دافع طبیعی، 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید را به همراه 1 قاشق چایخوری آب لیمو در نصف فنجان آب بریزید؛ مخلوط آب لیمو آب و سرکه را در یک بطری اسپری مخلوط کنید؛ سپس می توانید مخلوط را روی مناطق مشکوک اسپری نمایید.

در اینجا، آب لیمو مشابه روغن پرتقال، به عنوان یک عامل بازدارنده عمل خواهد کرد؛ همچنین می توانید با آغشتن تکه های پنبه به این مخلوط و قرار دادن آن ها در مناطق استراتژیک خانه، از بروز آلودگی موریانه پیشگیری کنید.

 

آب صابون قاتل موریانه ها

 

یک اسپری خانگی دیگر که احتمالاً همه مواد لازم آن را در خانه دارند، اسپری آب صابون است. 3 قاشق غذا خوری صابون مایع و 4 فنجان آب را در یک بطری اسپری، مخلوط کرده و کمی تکان دهید؛ سپس قاتل خانگی موریانه خود را، روی ناحیه آسیب دیده اسپری کنید.

 

صابون، سطح بدن موریانه ها را می پوشاند و تنفس آن ها را غیرممکن می کند؛ برای دریافت نتیجه مطلوب، ممکن است لازم باشد که از اسپری چندین بار با فاصله زمانی، استفاده کنید؛ این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که تمام موریانه ها از بین رفته اند.

 

آلوئه ورا

 

اگر وسعت آلودگی موریانه کم است، می توانید از ژل آلوئه ورا که از گیاه آلوئه ورا تهیه شده، استفاده کنید. فقط بخش های ژل مانند داخل برگ ها را جدا کرده و به شکل پوره در آورید و آن را به ناحیه آلوده بمالید. موریانه هایی که از ناحیه آغشته به آلوئه ورا عبور می کنند، با آلوئه ورا پوشیده شده و دچار خفگی می شوند. این مسئله، آلوئه ورا را به یکی از درمان های طبیعی آفت موریانه تبدیل کرده است.

 

وازلین

 

اگر به آلوئه ورا دسترسی ندارید، می توانید از وازلین استفاده کنید. وازلین نه تنها همانند آلوئه ورا اثر خفه کننده دارد، بلکه فنل موجود در ترکیب آن، سبب کشته شدن موریانه ها می شود. فنل در گذشته اغلب به عنوان ماده دافع حشرات مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین حتی موریانه هایی که از روی وازلین تردد نمی کنند هم، به لطف فنل، مجبور به دور شدن می شوند.

 

روغن کانولا

 

با ساخت تله ای از روغن کانولا، یک قاتل طبیعی قوی موریانه، در خانه خود خواهید داشت. با داشتن این تله، دیگر نیازی نیست نگران موریانه ها باشید. برای ساخت این تله، مقدار کمی روغن کانولا را به ناحیه آلوده به موریانه بمالید. عبور موریانه ها از روی روغن کانولا، آن ها را خفه می کند. زیرا این روغن پوسته بیرونی موریانه را می پوشاند و تنفس را برای آن غیر ممکن می کند.

 

نمک

 

نمک، یکی از اصلی ترین مواد مصرفی در آشپزی است که همیشه در خانه پیدا می شود. نمک می تواند به عنوان یک قاتل طبیعی و قوی موریانه نیز، ایفای نقش کند. محلولی از آب نمک را در یک بطری اسپری بریزید؛ سپس این قاتل خانگی موریانه را در نواحی از خانه که در آنجا موریانه دیده اید، اسپری کنید؛ نمک موریانه ها را خشک می کند و سرانجام آن ها را می کشد.

 

نور خورشید

 

اگر گمان می کنید آلودگی موریانه در خانه شما، محدود به مبلمان چوبی یا یک مورد خاص است، اول، مبلمان و وسایل آلوده به موریانه را به بیرون از خانه انتقال دهید. گرمای حاصل از تابش نور خورشید، می تواند سبب خروج موریانه ها از داخل آن وسیله شود. پس از خارج شدن موریانه ها، نور خورشید به سرعت آب آن ها را خشک کرده و خواهد کشت.

 

 

عملیات حرارتی

 

اقدام غیر شیمیایی دیگری که در آلودگی های نسبتاً شدید موریانه، می توانید انجام دهید. پلمب نواحی آلوده و انجام عملیات حرارتی است؛ طی این اقدام، هوای گرم را با فشار، وارد مناطق آلوده کنید. با بالا بردن درجه حرارت، حداقل تا دمای 120 درجه و پایداری آن به مدت حداقل 35 دقیقه، می توانید موریانه ها را به سرعت و در حجم بالا، بکشید.

 

راهکارهای مبتنی بر سرما

 

به جای استفاده از عملیات حرارتی، می توانید از یک روش درمانی مبتنی بر سرما برای دفع موریانه ها استفاده کنید. برعکس عملیات حرارتی، پروسه از بین بردن موریانه ها با استفاده از سرما به زمان زیادی نیاز دارد. برای کشتن موریانه ها با استفاده از سرما، پس از پلمب کردن منطقه آلوده به موریانه، باید درجه حرارت آن را کاهش دهید؛ کاهش دما باید تا رسیدن به دمای 15 درجه ادامه بیابد؛ حفظ دمای 15 درجه، حداقل به مدت چهار روز، می توانید موریانه ها را کشته یا فراری دهد.

 

هرچند استفاده از تمامی این روش های طبیعی، می تواند به از بین بردن موریانه ها کمک کند، اما راهکار قطعی نیست؛ برای دفع قطعی و بی بازگشت موریانه ها، از سم موریانه کش قوی ترمیدور استفاده کنید.

 

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: