ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


خطرات موریانه برای سلامتی انسان

خطرات ناشی از موریانه بر سلامتی انسان

موریانه ها چه خطراتی برای سلامتی انسان به همراه دارند؟

 

در این مقاله به بررسی اثرات مضر وجود موریانه در خانه می پردازیم. موریانه ها خسارات زیادی در خانه به بار می آورند و حتی می توانند موجب آتش سوزی های بزرگ در خانه شوند و سلامت و امنیت انسان ها را به خطر بیندازند همچنین آن ها می توانند برای سلامتی انسان نیز خطرناک باشند. خطرات  موریانه برای سلامتی انسان مانند آفات خانگی مثل مگس یا موش که عامل انتقال بیماری های کشنده هستند، نیست. اما می تواند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ها به وجود بیاورد بیماری هایی که شما ممکن است هیچوقت دلیل اصلی و منشأ آن را پیدا نکنید و متوجه علت دقیق آن نیز نشوید.

 

با مطالعه این مطلب می توانید علائم وجود موریانه در خانه و بیماری های ناشی از موریانه را تشخیص داده و زودتر در جهت رفع آن ها اقدام کنید.

 

آیا از اثرات مضر و خطرات موریانه برای سلامتی انسان خبر دارید؟

 

موریانه ها جزء خسارت بار ترین حشرات در جهان هستند، آن ها می توانند در طی چند هفته یا چند ماه، وسایل و قسمت های چوبی یک خانه را به توده ای از گرد و خاک تبدیل کنند، آنها هر چیزی که در ساختار خود، سلولز داشته باشد را می جوند، مانند درهای چوبی، تیرهای چوبی ساختمان، کف چوبی، قاب های پنجره، کتاب ها و بسیاری از این قبیل، که البته هر کسی نسبت به این خسارات ناشی از موریانه اطلاعاتی دارد. اما اکثر افراد نسبت به اثرات مضر آلودگی موریانه آگاهی ندارند که فقط محدود به تخریب وسایل و ساختار چوبی یک خانه نیست، بلکه گذشته از آن، میتوانند سلامتی افرادی که داخل آن خانه زندگی می کنند را هم از بین ببرند.

 

 

مشکلات سلامت مرتبط با آلودگی موریانه

 

موریانه ها به خودی خود تهدیدی بالقوه برای سلامت انسان نیستند، این حشرات به عنوان حامل بیماری های مسری خطرناک، شناخته شده نیستند، با این حال در اغلب موارد بر روی بدنشان قارچ حمل می کنند و هاگ های کوچک قارچ را در مکان هایی دور از انتظار پخش می کنند بسیاری از افراد نسبت به این هاگ ها حساسیت دارند به طوری که آنها دچار سوزش در بینی، جوش های پوستی و در موارد شدیدتر، آسم مزمن می شوند.

 

علاوه بر این، فضولات و بزاق موریانه، آلرژن های بالقوه ای برای بسیاری از افراد محسوب می­ شوند و با وجود این حشرات در خانه، حملات آسمی مکرر را تجربه می کنند با این حال، بسته به حساسیت هر فرد، این واکنش از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با اینکه در بسیاری از موارد، اثرات و واکنش ها خفیف هستند، اما نمونه های بسیاری از افراد وجود دارند که به علت سیتوتوکسیسیتی منتشر شده توسط موریانه ها، از آسپرژیلوس برونشی – ریوی رنج می برند.

 

اثر استفاده از حشره کش های غیر استاندارد بر دفع موریانه و سلامتی انسان

 

ممکن است روش های خانگی زیادی برای از بین بردن یا دفع موریانه از خانه وجود داشته باشد اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به سرعت و با استفاده از حشره کش ها برای ریشه کن کردن موریانه ها اقدام کنند. اما در برخی موارد، حشره کش ها غیر استاندارد بوده و یا سموم اختصاصی دفع موریانه نیستند و همین باعث می شود مواد شیمیایی به کار برده شده برای دفع موریانه، علاوه بر عدم تأثیر و کارایی مناسب برای خود انسان خطرناک بوده و منجر به افزایش مشکلات ناشی از موریانه در خانه شود.

 

در اکثر موارد حشره کش ها موجب مرگ انسان نمی شوند اما به احتمال زیاد سبب ایجاد مشکلات شدید سلامتی می­گردند، حشره کش های غیر استاندارد و غیر تخصصی حاوی مواد شیمیایی و سموم مضری بوده که برای انسان یا حیوانات خانگی مضر هستند. با انجام چنین کاری، آنها ریسک تنفس گازهای مضر و تماس فیزیکی با این مواد شیمیایی را می پذیرند.

 

آیا برای آلرژی های ناشی از موریانه باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

اغلب اوقات افراد متوجه نمی شوند که به خاطر وجود موریانه ها در اتاق خواب است که واکنش های آلرژیک یا حملات آسمی دارند، این رخداد بسیار شایع است چرا که موریانه هاکاملاً بی سر و صدا و بدون به جا گذاشتن نشانه های مشهود وارد خانه می شوند و فقط با گذشت زمان است که افراد متوجه تهاجم موریانه ها به خانه می شوند، زمانی که این حشرات وسعت کلونی شان را در سراسر خانه پراکنده کرده اند.

 

بنابراین، در صورتی که فردی سردردهای مکرر، خارش های پوستی و آسم مزمن را تجربه می کند بدون آنکه دلایل قابل شناسایی وجود داشته باشد، در این صورت باید به دکتر مراجعه کرده و به دنبال عامل این مشکلات باشد به ویژه زمانی که کودکان نیز در خانه حضور داشته باشند.

 

 

آیا خطرات ناشی از وجود موریانه ها می توانند برای سلامتی انسان مشکل ساز باشد؟

 

موریانه ها می­توانند کپک یا هاگ های قارچی را پخش و پراکنده سازند! اولین سؤال شما شاید این باشد، موریانه ها چه ربطی به کپک دارند؟ کپک در محیط های تاریک و مرطوب رشد می کند، جایی که انواع مختلف موریانه دوست دارند در آن زندگی کنند، وقتی موریانه ها گاز میگیرند، می­جوند یا درون چوب حرکت می کنند، کپک نیز همراه با این فعالیت آن ها پخش می شود، پس از این مرحله، کپک می تواند جابجا شده و در هوا پخش شود و همین امر سبب می شود تا به راحتی از طریق تنفس، به بدن افراد ساکن در آن خانه منتقل شود.

 

این کپک ها همچنین می توانند روی پوست قرار گرفته و مشکلات پوستی نظیر خارش و قرمزی ایجاد کنند انواع مختلفی از کپک وجود دارند، برخی از آن ها نسبت به سایرین خطرناک تر بوده و می توانند مسبب بیماری های خطرناکی باشند، اگر هرگونه از این علائم ناخوشایند، در بدن شما بروز پیدا کرد بهتر است هر چه سریع تر به دنبال درمان آلودگی موریانه باشید.

 

انواع بیماری هایی که کپک های قارچی می توانند ایجاد کنند عبارتند از: آلرژی ها، بیماری های پوستی و مسمومیت ها.

 

افرادی که از آلرژی رنج می برند بسته به شرایط، ممکن است مشکلات بیشتری نیز داشته باشند در برخی دیگر موارد، آسم خفیف به سرعت می تواند به یک وضعیت مزمن با علائم شدیدتر تبدیل شود. انواع مختلف بیماری های پوستی و آلودگی های قارچی می توانند با حضور کپک تحریک شوند، همانطور که به مسمویت اشاره نمودیم، این مورد به اثرات ترکیبات سمی آزاد شده از کپک ها بر می گردد، اگر خود را در وضعیتی قرار دهید که در معرض مقادیر بسیار زیادی از این سموم باشید، این امر می تواند منجر به مشکلات عصبی و در برخی موارد مرگ شود، به محض اینکه نفس بکشید کپک می تواند با ورود به ریه های شما در آنجا رشد کرده و سبب بیماری به نام آسپرژیلوما شود، در کنار تمامی این موارد، درماتیت (التهاب پوستی)، خارش و حتی از دست دادن حافظه، تنها نمونه ­های کوچکی از شرایطی هستند که می توانند با در معرض کپک بودن، مرتبط باشند.

 

موریانه ها در خانه چه آسیب هایی وارد می کنند؟

 

موریانه هامی توانند سبب آسیب جدی به استحکام ساختمان شوند. یکی از بارزترین مشکلات برای خانه هایی که توسط موریانه ها مورد تهاجم و حمله قرار گرفته اند، استحکام ساختمان آنها است، در صورتی که از قبل، موریانه ها آسیب قابل توجهی به پایه ها، تیرهای چوبی و دیگر بخشهای حمایتی ساختمان وارد کنند، ساختمان ها یا خانه های ساخته شده از چوب را می توانند به راحتی از بین ببرند این مسئله در شمال کشور که بسیاری از خانه ها بافت چوبی دارند و موریانه های چوب مرطوب نیز در آنجا بسیار شایع هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین خطرات موریانه علاوه بر مشکل در ساختارهای چوبی برای سلامتی انسان نیز مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

 

این موجودات کوچک، از سلولز موجود در چوب تغذیه می کنند بنابراین به دنبال هر ساختاری خواهند بود که از این ماده تشکیل یافته باشد، به محض اینکه یک ساختار چوبی محکم ضعیف و شکننده شود، می­توان این وضعیت را یک مسئله امنیتی جدی تلقی نمود، همین که موریانه ها وارد تمامی چوب های ساختمان شوند، دیگر نمی توان آنها را پیدا کرده و شروع می کنند تا وسایل چوبی، کاغذ و حتی کتاب ها را پیدا کنند.

 

همچنین، موریانه ها می توانند به سیم های برق و کابل های خطوط تلفن و اینترنت هم آسیب بزنند، برخی از گونه های موریانه، به خصوص موریانه های چوب مرطوب آرواره هایی قوی دارند، آنها به منظور پیدا کردن سلولز با قابلیت هضم بیشتر، از آرواره های قدرتمند خود برای گاز گرفتن و جویدن سیم کشی برق یا کابل ها استفاده می کنند و خود این امر می تواند یکی از علل اتصال کوتاه در خانه باشد، اتصالات کوتاه برق می توانند سبب آتش سوزی خطرناک یا دیگر حوادث الکتریکی شوند پس اگر یک کابل جویده شده پیدا کردید، بهتر است بررسی های دقیق تری برای پیدا کردن علت اصلی آن انجام دهید.

 

 

کنترل موریانه

 

چند عامل مهم در کنترل مؤثر موریانه در خانه اهمیت دارند

 

الف. زمانی که متوجه حضور موریانه در خانه می شوید

 

اگر در ابتدای تهاجم موریانه به خانه متوجه حضور آن ها شوید، یعنی زمانی که آسیب جدی به بنا و وسایل خانه وارد نکرده اند کنترل موریانه به طور حتم راحت تر از زمانی است که موریانه ها در تمام نقاط خانه پراکنده شده باشند و آسیب های جدی به آن وارد کرده باشند.

 

ب. روشی که برای از بین بردن موریانه انتخاب کرده اید

 

نوع روش شما برای از بین بردن موریانه در کنترل آن ها مؤثر خواهد بود برخی روش های خانگی را انتخاب می کنند و برخی دیگر استفاده ار سموم موریانه کش را ترجیح می دهند.

 

ج. سموم موریانه کش

 

سموم آفت کش زیادی در بازار وجود دارند بهتر است برای دفع موریانه ها از خانه از سموم حرفه ای و تخصصی که فقط مختص از بین بردن موریانه ها هستند استفاده کنید زیرا فرآیند تولید این نوع سموم به نحوی است که با بررسی های گسترده در مورد موریانه و رفتارهای آن انجام شده است و قدرت آن ها نیز به حدی است که به تمام نقاط کلونی نفوذ کرده و تمام موریانه ها را حتی در اعماق کلونی، از بین خواهد برد.

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: