ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


خسارات ناشی از انواع موریانه ها

خسارات به جا مانده از موریانه ها

انواع موریانه ها و خسارات ناشی از آنها

 

موریانه ها فقط یک حشره یا آفت معمولی نیستند بلکه هزاران نجار کوچک بوده که با سرعت زیاد به خوردن چوب مشغول هستند. تشخیص موریانه ها در روزهای اول تهاجم و یا ورود آن ها به خانه کمی سخت است. اما ممکن است این حشرات در دیوارهای خانه، حیاط خلوت، شاید حتی در مبلمان شما وجود داشته باشند. آن ها هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز مشغول آسیب رساندن به وسایل چوبی هستند. خسارات موریانه سالانه به میلیاردها دلار می رسد که از طریق آسیب به چوب در خانه ها، عرشه ها، قایق ها، درختان و موارد دیگر ایجاد می شوند. حدود 2800 گونه موریانه در کره زمین وجود دارد بااینحال، فقط چند نوع وجود دارد که ما باید نگران وجود آنها باشیم.

 

احتمال هجوم کدام موریانه ها به خانه بیشتر است؟

 

موریانه های زیرزمینی

 

موریانه های زیرزمینی که به موریانه های زمینی نیز شناخته می شوند، در گروه ها یا کلونی هایی در زیرزمین زندگی می کنند. منبع اصلی مواد غذایی آن ها چوب است و برای یافتن آن، حدود 45 متر در زیرزمین تونل می زنند. این منبع چوب می تواند خانه شما باشد. موریانه های زیرزمینی در سراسر مناطق گرمسیری یافت می شود، اما در آب و هوای سرد کمیاب هستند. موریانه های زیرزمینی 95 درصد خسارات ناشی از موریانه ها را ایجاد می کنند. کلونی موریانه های زیرزمینی می تواند حتی تا 1 میلیون عضو داشته باشد و آن ها می توانند در هفته تا 6.8 کیلوگرم چوب بخورند! این موریانه ها می توانند پی منازل، ستون های چوبی، لوله های پلاستیکی و عایق ها و… را از بین ببرند.

 

موریانه های چوب خشک

 

موریانه های چوب خشک بالاتر از سطح زمین زندگی می کنند و ترجیح می دهند خانه های خود را درون چوب و درختان بسازند. آن ها در لانه ها به رطوبت احتیاج ندارند و در عوض رطوبت را از هوا می گیرند. موریانه های چوب خشک درون چوب زندگی می کنند و چوب را از داخل می خورند. آن ها دوست دارند خانه های شان را در اتاق زیرشیروانی، کف های چوبی، جدارهای درب و پنجره بسازند. چوب هایی که به آفت موریانه های چوب خشک آلوده هستند ممکن است از بیرون سالم به نظر برسند اما در واقع از درون آسیب دیده و از بین رفته هستند.

 

موریانه های چوب مرطوب

 

موریانه های چوب مرطوب همان طور که از نام آنها پیداست دوست دارند کلونی های خود را در چوب های مرطوب و پوسیده بسازند، به نظر می رسد که این موریانه ها آفات اقتصادی در مناطق مرطوب و ساحلی هستند. آن ها جذب چوب مرطوب می شوند، بنابراین خانه های دارای رطوبت یا مشکل لوله کشی می توانند تحت نفوذ این موریانه ها قرار بگیرد. آسیب موریانه چوب خیس در ظاهر صاف و تمیز به نظر می رسد.

 

موریانه های فورموسان

 

موریانه های فورموسان مخرب ترین نوع موریانه ها محسوب می شوند و خسارات مورینه های فورموسان بیش از سایر موریانه ها برآورد شده است. سرزمین اصلی این آفات، کشور چین است و از طریق تایوان وارد شهرهای مختلف در سراسر جهان به ویژه آمریکا شده اند.

 

 

دانشمندان معتقدند که این موریانه ها از طریق خطوط چوبی راه آهن، پخش می شوند. موریانه های فورموسان که در برخی مناطق بیشتر رایج هستند، ممکن است تا 30 درصد از درختان آن مناطق را آلوده کنند. این موریانه ها چوب و سایر وسایل چوبی حاوی سلولز را آلوده می کنند و به قایق ها و درختان زنده حمله می کنند. اگر گمان می کنید موریانه ها خانه یا ملک شما را آلوده کرده اند، در اسرع وقت برای از بین بردن آن ها اقدام کنید. موریانه ها به طرز باورنکردنی سریع کار می کنند و با وجود اندازه کوچکشان می توانند خسارات زیادی وارد کنند.

 

حقایق واقعی در مورد خسارات موریانه

 

آیا فکر می کنید به حفاظت در برابر موریانه نیاز ندارید؟ پس حتما در مورد آسیب هایی که این حشرات کوچک می توانند ایجاد کنند اطلاع کافی ندارید. لیستی از خسارات ناشی از موریانه در سراسر جهان وجود دارد که در اینجا بیان شده است.

 

خطرناک ترین موریانه ها بی سر و صدا کار می کنند و تا مدت ها، هیچ نشانی مبنی بر آلوده بودن محیط از خود به جای نمی گذارند.

 

موریانه ها هر سال میلیاردها دلار خسارت ایجاد می کنند 90 درصد از خسارت های ناشی از موريانه مربوط به موريانه های فورموزان و زيرزمينی است. اگر ایوان، بالکن یا راه پله ای دارید که بخشی از زیرزمین را پنهان می کند، موریانه های زیرزمینی می توانند خانه شما را بدون هیچ گونه نشانه بیرونی آلوده کنند.

دانشمندان بر این باورند که بیشتر گونه های موریانه روزانه به اندازه 2 تا 3 درصد از وزن بدن شان تغذیه می کنند.

 

یک ملکه موریانه می تواند 15 تا 25 سال زندگی کند و هر 15 ثانیه یک تخم بگذارد، هرچه تعداد موریانه های یک کلونی بیشتر باشد، آسیب های ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

برخی موریانه ها می توانند گچ، سیمان و حتی آسفالت را بجوند.

 

در هر نقطه از جهان که زندگی می کنید و موریانه های زیرزمینی یا فورموزان نیز در آن مناطق به وفور یافت می شوند، نباید در برابر موریانه ها بدون محافظت باشید. در ابتدا مطمئن شوید که وسایل جذب کننده و چوبی خانه از شر موریانه ها در امان است، می توانید لایه ای از سموم مخصوص دفع موریانه را در قسمت های مستعد خانه استفاده کنید تا سدی ایجاد کنید که موریانه ها از آن عبور نکنند. برای مکان یابی بهتر در زمان سمپاشی نیاز دارید تا عادات و زیستگاه های موریانه ها را بهتر بشناسید.

 

آسیب موریانه ها چگونه است؟

 

برخلاف سوسک ها، جوندگان، پرندگان و آفات انبار محصولات، موریانه ها تهدیدی برای انبار مواد غذایی نیستند. با این حال، این حشرات مخرب می توانند صدماتی را به امکاناتی که فرآوری، ذخیره و حمل و نقل محصولات غذایی و سایر کالاها و خدمات تجاری را انجام می دهد وارد نمایند.

 

آن ها واقعاً چه تأثیراتی در تسهیلات تجاری دارند؟ موریانه ها به دلیل جویدن چوب، کف پوش و حتی کاغذ دیواری بدون اینکه اثری از خود به جای بگذارند، به عنوان "ویرانگر ساکت" شناخته می شوند.

 

 

موریانه های زیرزمینی به مراتب مخرب ترین گونه موریانه هستند. زیرا آن ها هفت روز هفته و 24 ساعته در حال خوردن چوب هستند. کلونی موریانه ها می توانند بالغ بر 2 میلیون عضو داشته باشند، موریانه ها در 70 درصد از کشورهای جهان وجود دارند و جمعیت آن ها با نسبت ده به یک از انسان ها بیشتر است. زیرا موریانه ملکه می تواند تا 40000 تخم در روز بگذارد.

 

سه نوع موریانه وجود دارد که مکان های تجاری را تهدید می کنند. این موریانه ها عبارتند از: موریانه زیرزمینی، فورموزان و موریانه چوب خشک که هر کدام از آن ها چالش متفاوتی برای مدیران و متخصصان مدیریت آفات به وجود آورده اند. موریانه های زیرزمینی و فورموزان معمولاً پس از باران بهاری و به دنبال گرم شدن هوا در ماه های فروردین و اردیبشهت، تولید مثل می کنند. موریانه های چوب خشک نیز می توانند عمیقاً در چوب پنهان شوند.

 

شناخت موریانه ها بر اساس خسارتی که وارد می نمایند

 

با بررسی خسارات وارده از موریانه ها می توان مشخص کرد که کدام نوع از موریانه ها خسارت را وارد کرده است و این می تواند سرنخی برای شناسایی نوع خسارت وارده به یک ساختمان باشد و بر اساس آن، می توان یک برنامه اصلاح صحیح را پیدا کرد تا از شر آن ها خلاص شوید.

 

صدمات ناشی از موریانه زیرزمینی

 

موریانه های زیرزمینی عموماً حرکت خود را از زیرزمین شروع می کنند و به سمت بالا می آیند. آن ها معمولاً از طریق برخی زیرساخت ها به یک ساختمان دسترسی پیدا می کنند. ساختمان هایی که دارای فضاهای زیرزمینی هستند می توانند در معرض خطرهای بزرگی قرار بگیرند. در حالی که به جستجوی هر نشانه ای از موریانه می پردازید، این ها مکان هایی هستند که موریانه ها می توانند درآنجا وجود داشته باشند: چوب های انباشته شده در کنار دیوارها و دیوارهای خارجی ساختمان.

 

این موریانه ها، مجراهایی گلی می سازند تا از میان آن عبور کرده و به منبع تغذیه دست پیدا کنند  زیرا موریانه ها بدن بسیار ظریف و حساسی دارند که به محض قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مقدار رطوبت نامناسب از پای در می آیند.

 

 

خسارات موریانه های چوب خشک

 

موریانه های چوب خشک با همتایان زیرزمینی شان متفاوت هستند و ممکن است از بالا به پایین و از طریق هر نوع منفذی که در پشت بام باشد به یک ملک وارد شوند. آن ها می توانند ساخت کلونی خود را از آنجا شروع کنند. اگر اثری از چوب آسیب دیده در سقف وجود داشته باشد، می تواند نشانه کلونی موریانه چوب خشک باشد. سوراخ های کوچک در چوب به همراه ضایعات نیز راه خوبی برای شناخت حضور موریانه ها است. با جستجو درون یک سازه چوبی همچنین می توان کلونی های ساخته شده توسط آن ها را پیدا کرد. همه این شواهد می تواند به حضور آن ها به شکل اساسی اشاره نماید.

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: