ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


حقایق جالب درباره موریانه ها

عجایب زندگی موریانه ها

حقایق باورنکردنی درباره موریانه ها

 

همه ما یک موضوع را در مورد موریانه ها به خوبی می دانیم و آن این است که موریانه‌ ها‌ چوب می خورند و شنیدن این موضوع برای بسیاری از ما ترسناک است زیرا بسیاری از وسایلی که استفاده می کنیم چوبی هستند. اما عجایب موریانه ها‌، این آفات مخرب و چوبخوار کوچک، فقط به همین جا ختم نمی شود. در این مقاله به بررسی زوایای جالب و عجیب موریانه‌ ها‌ می پردازیم. با شناخت هر چه بیشتر این حشرات می توان در مقابله با آن ها بهتر عمل کرد و راهکارهای پیشگیرانه و دقیق تری ارائه داد. دانستن اینکه چه عاملی باعث ایجاد این آفت می شود به شما در دورنگه داشتن آنها کمک می کند.

 

هر موریانه نقش ویژه ای در کلونی دارد

 

هر کلونی دارای انواع متفاوتی از موریانه است که علاوه بر تفاوت های ظاهری، در نوع کاری که انجام می دهند نیز متفاوت هستند. این موریانه‌ ها‌ عبارتند از: موریانه ملکه، موریانه‌ ها‌ی کارگر، موریانه‌ های‌ سرباز و موریانه‌ های‌ نر بالدار.

 

این سیستم طبقه بندی شده، تحت كنترل فرومون های صادر شده توسط موریانه‌ ملكه است، موریانه ملکه آنچه موریانه های مختلف در کلونی انجام می دهند را تعیین می كند. موریانه‌ های‌ تولید مثل کننده (نر و ماده) در فصل تولید مثل باید برای ساخت کلونی جدید، از کلونی اصلی خود بیرون بروند به همین دلیل آن ها در زمان بلوغ، ظاهرشان تغییر کرده و بال در می آورند.

 

 

هنگامی که آن ها در محل کلونی جدید خود فرود می آیند، ملکه ها و موریانه‌ های‌ بالدار نر، این بال ها را از دست می دهند، زیرا آن ها باقی عمر خود را در زیرزمین می گذرانند، ملکه ها بسیار بزرگ تر از سایر اعضا هستند. بزرگ‌ترین نوع موریانه، یک گونه آفریقایی به نام ماکروترم بلیکوز است که تعداد زیادی ملکه به طول 10 سانتیمتر در کلونی هایشان زندگی می کنند. بیشتر کارگران و سربازان برخلاف موریانه ملکه و موریانه های نر بالدار، چشم و بال ندارند.

 

موریانه های کارگر که وظیفه تهیه غذا، ساخت تونل ها و تغذیه سایر اعضا را در کلونی بر عهده دارند، از ملکه ها به طور قابل توجهی کوچک تر هستند. به عنوان مثال، کارگرهای گونه بلیکوز در حدود 3.5 میلیمتراست موریانه های سرباز کمی بزرگتر از کارگران هستند و آرواره های بزرگ و تیز آن ها برای از بین بردن مورچه ها و سایر دشمنانی که ممکن است به لانه حمله کنند طراحی شده اند.

 

زندگی اجتماعی، رکن اساسی در کلونی موریانه‌

 

مانند مورچه ها، موریانه‌ ها‌ نیز «وحدت اجتماعی» دارند، به این معنی که آن ها در سیستم های طبقه بندی شده زندگی می کنند، جایی که هر عضو نقش مشخص و متفاوتی دارد، فقط مورچه های کارگر توانایی خوردن چوب یا در واقع از بین بردن چوب را دارند. موریانه های سرباز و موریانه های تولیدمثلی نمی توانند خودشان تغذیه کنند. آن ها باید به کارگران اعتماد کنند تا آن ها را با استفاده از برگرداندن سلولز هضم شده به داخل دهانشان تغذیه کنند.

 

موریانه ها حشراتی بسیار تمیز هستند

 

افراد کلونی موریانه زمان زیادی را صرف نظافت یکدیگر می کنند. ملکه موریانه به موریانه های جوان در حال رشد دستور می دهد که از ماده فرمون دفع شده از او تغذیه کنند. نوع فرمونی که در ضایعات ملکه وجود دارد نقش موریانه را در آن کلونی تعیین می کند، موریانه ها طیف گسترده ای از فرمون های مختلف را از غددی که در قسمت سینه شان قرار گرفته است ترشح می کنند. فرمون های مختلف، اطلاعات گسترده ای را به سایر اعضای طبقه منتقل می کند، از جمله اینکه غذا کجاست، تهدید کجاست و بسیاری از مسائل دیگر.

 

برقراری ارتباط در موریانه‌ ها‌ با ایجاد ارتعاش

 

موریانه ها دارای اندام های حسی هستند که در پایه شاخک هایشان قرار دارند و به آن ها اجازه می دهد لرزش را حس کنند. دانشمندان دریافتند كه برخی از گونه ها، منابع غذایی را بر اساس همین سيگنال های ارتعاشی منتشر شده از قطعات مختلف چوب شناسایی و به آن هجوم می آورند.

 

 

موریانه ها از ارتعاشات برای برقراری ارتباط با سایر موریانه‌ ها‌ استفاده می کنند. همچنین از ارتعاشات برای ارتباط با همدیگر هم استفاده می کنند، هنگامی که موریانه سرباز احساس تهدید می کند، سرخودش را بر روی دیوارهای تونل کلونی قرار داده و ارتعاش ایجاد می کند تا به بقیه افراد کلونی هشدار دهد.

 

برخی گونه های موریانه بیش از 250 میلیون سال است که بر روی زمین وجود دارند، بیش از 2700 گونه موریانه در جهان وجود دارد، موریانه‌ ها‌ به قدری زیاد هستند که برخی تخمین ها حاکی از آن است که آن‌ها 10 درصد کل زیست جانوری در زمین و 95 درصد از حشرات را در مناطق گرمسیری تشکیل می دهند.

 

تعداد باورنکردنی تولید تخم در کلونی موریانه ها

 

برخی از ملکه های موریانه می توانند 15 تا 25 تخم در دقیقه و بیش از چهل هزار تخم در طول روز بگذارند، ملکه های موریانه طولانی ترین طول عمر را در بین تمام حشره های جهان دارند، برخی از ملکه های موریانه ممکن است بین 30 تا 50 سال زندگی کنند و هرسال تولید مثل کرده و کلونی های زیادی را بنا کنند.

 

ملکه موریانه می تواند 10 میلیون تخم در سال تولید کند. تخمین زده می شود، اگر شما همه موریانه را به صورت یکجا در یک مکان قرار دهید، وزن کل آن‌ها 445 میلیون تن خواهد بود، اگر شما همین کار را با انسان ها انجام دهید، ما 350 میلیون تن وزن خواهیم داشت. تعداد زیاد آن ها باعث شده هر ساله در جهان موریانه ها بیش از 5 میلیارد دلار خسارت به املاک وارد می کنند.

 

تعداد آن ها بسیار بیشتر از مردم روی زمین است

 

ملکه های موریانه‌ تا 25 سال زندگی می کنند و می توانند روزانه حدود 30000 تخم بگذارند. در نتیجه یک تپه میتواند میلیونها موریانه را در خود جای دهد، در حالی که این رقم از یک تحقیق به یک تحقیق دیگر متفاوت است. دانشمندان تخمین می زنند که توده زیستی موریانه‌ ها‌ در جهان حداقل به اندازه انسان ها باشد.

 

لانه های سر به فلک کشیده

 

موریانه های تپه ای، گونه ای از موریانه‌ ها‌ هستند که کلونی خود را به سمت بالا می سازند و تپه‌های خاکی شبیه به ساختمان ایجاد می کنند در مناطق گرمسیری مانند برخی مناطق آفریقا، این تپه ها می توانند بسیار بزرگ شوند، برخی از آن ها بیش از 10متر ارتفاع دارند!

 

 

موریانه‌ ها‌ همیشه مضر نیستند

 

از بین 2800 گونه موریانه شناخته شده در جهان، اکثریت آنها هیچ علاقه ای به خوردن وسایل خانگی ندارند فقط 28 گونه از آن ها وجود دارند که در ساختمان ها و زیر ساخت ها زندگی می کنند. اکثر آن ها در واقع برای اکوسیستم های خود بسیار مفید هستند، چوب های پوسیده را تمیز می کنند، سیستم های تونلی پیچیده در کلونی، منجر به هوادهی خاک و باعث تقویت رشدگیاهان می شوند شبکه های تپه های موریانه‌ میتوانند به دلیل داشتن روشی که موریانه‌ ها‌ مواد مغذی و رطوبت را حفظ می کنند برای تغییر اقلیمی محیط‌ های خشک مناسب باشند.

 

موریانه ها برای گندم‌ها مفید هستند

 

موریانه‌ ها‌ می توانند به حاصلخیزتر شدن خاک کمک کنند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که مزارع یک همحل زندگی مورچه ها و موریانه ها هستند، نسبت به سایر مزارع 36 درصد گندم بیشتر تولید می کنند چرا؟ موريانه‌ ها‌ به طور طبيعی به باروری خاك كمك می كنند دفع ماده ای که آن ها برای روکش دیوار تونل هايشان استفاده می کنند پر از نيتروژن است. سیستم پیچیده تونل های زیرزمینی آن ها همچنین به نفوذ بیشتر باران در خاک کمک می کند و باعث جلوگیری از کاهش میزان رطوبت حاصل از تبخیر از خاک می شود و باعث می شود گیاهان آب بیشتری جذب نمایند.

 

موریانه ها بهترین مطبوع کننده‌های هوا هستند

 

برخی از موریانه‌ ها‌ روش فوق العاده ای برای کنترل آب و هوای کلونی های خود از سطح زمین ایجاد کرده اند که در بالای لانه هایشان قرار دارند. ساختار در اطراف دودكش مركزی، اساساً مانند ریه های غول پیکر عمل می کنند و هوا را در داخل و خارج «تنفس می كنند» زیرا دمای بیرون نسبت به دمای داخل متغیر است موریانه ها به لطف این چرخه های همرفتی، دمای داخل لانه را تقریباً بین 28تا 32 درجه سانتیگراد نگه می دارند.

 

موریانه ها کشاورز هستند

 

انسان ها تنها کسانی نیستند که محصولات زراعی را پرورش می دهند، مزرعه موریانه‌ ها‌ نیز وجود دارد، در مقایسه با 23،000 سالی که انسان این کار را انجام داده، آن ها بیش از 25 میلیون سال است که این کار را انجام می دهند. برخی از گونه های موریانه با قارچ ها ارتباط همزیستی داشته و قارچ ها را در باغ های زیرزمینی برای غذا پرورش می دهند.

 

هنگامی که آن‌ها برای ایجاد کلونی جدید پرواز می کنند، ملکه های موریانه هاگ قارچ را از کلونی والدین خود به همراه می آورند تا در باغچه لانه جدید که ازآن ها تغذیه می کند آن ها را بکارند، موريانه های کارگر خارج می شوند و مواد گياهی را می خورند كه قادر به هضم آن ها به طور كامل نيستند، سپس مدفوع خود را بر روی قارچ ریخته تا از آن تغذيه شود، آن ها اکنون می توانند قارچ را بخورند.

 

 

آن ها همچنین ممکن است بعد از اینکه قارچ به اندازه کافی تجزیه شد، مقداری از مواد گیاهی را می خورند، این روابط متقابل باعث شده است كه برخی دانشمندان تصور كنند قارچ ها كه از نظر اندازه و تولید انرژی بسیار بزرگ تر از موریانه‌‌ ها‌‌ هستند، در حقیقت می تواند كنترل کننده این رابطه باشد، كه به طور بالقوه فرمون های شیمیایی را آزاد می كند و باعث ساخت تپه موریانه ها می شود که در کنار هم زندگی می کنند.

 

موریانه ها میکروب‌های طلایی هستند

 

هنگامی که دانشمندان به نقش عظیمی که میکروب ها در بدن انسان و حیوانات دارند پی بردند، در مورد موریانه‌ ها‌ نیز به مطالعه پرداختند، حدود 90 درصد ارگانیسم های‌ روده موریانه‌ در هیچ کجای دیگر کره زمین یافت نمی شوند، آن ها تنها در روده خود، 1400 گونه باکتری را میزبانی می کنند، این میکروب ها در تبدیل چوب غنی از سلولز و چمن مرده بسیار مؤثر هستند که به موریانه‌ ها‌ انرژی می دهند.

 

موریانه ها، منبع غنی مواد مغذی

 

موریانه‌ ها‌ سرشار از آهن، کلسیم، چربی، اسیدهای آمینه و پروتئین ها هستند که از آن ها غذایی بسیار مغذی ساخته است.

 

مورچه، دشمن موریانه‌

 

مورچه ها‌ اصلی ترین رقیب و شکارچیان موریانه‌ ها‌ هستند، گاهی اوقات موریانه ها و مورچه هایی‌ که کلونی شان نزدیک به هم است بر سر سرزمین و دسترسی به غذا با هم وارد جنگ می شوند. این جنگ ها شامل تهاجم های سازمان یافته به مستعمرات هم می باشد که توسط موریانه‌ های‌ سربازمربوط به هر دو طرف انجام می شود.

 

 

موریانه ها هرگز نمی خوابند

 

موریانه ها از زمانی که از تخم خارج می شوندتا زمانی که می میرند، هر روز و بیست‌ و چهار ساعته در حال فعالیت هستند یکی  از دلایل تخریب های سریعی که موریانه‌ ها‌ ایجاد می کنند همین است.

 

ساخت کلونی های‌ بسیار بزرگ توسط موریانه‌ ها‌

 

بزرگ‌ترین کلونی موریانه‌ ای که تاکنون ثبت شده است حاوی بیش از سه میلیون موریانه بوده است.

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: