ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


تشخیص نوع موریانه از روی فضولات آن

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات آن

فضولات موریانه ها و نحوه تشخیص آن ها

 

معمولا یکی از مهمترین کارهایی که در لیست خانه تکانی بهاره هر ایرانی قرار دارد تمیز کردن زیرزمین یا انباری خانه است، اغلب ما با نزدیک شدن فصل بهار تصمیم می گیریم به سراغ زیرزمین خانه برویم و دست به کار خانه تکانی اساسی در این مکان شویم؛ در این حین ممکن است پس از دور ریختن برخی لوازم بی مصرف انباری، در کنار ساختارهای چوبی موجود در زیرزمین متوجه چیزهای عجیبی شوید. پس از بررسی دقیق تر، متوجه لوله ها و حفره های کوچک موریانه ها و بدتر از همه متوجه وجود فضولات موریانه، این حشرات خرابکار در زیرزمین خانه می شوید؛ در این شرایط است که با خود فکر می کنید چگونه این علائم را تا به حال ندیده بودید با وجودی که شاید قبل از این صد بار وارد زیرزمین شده باشید.

 

شاید دلیل اینکه اغلب ما متوجه وجود موریانه ها در خانه هایمان نمی شویم این باشد که علائم ناشی از این آفات را به خوبی نمی شناسیم؛ به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که علائم تهاجم موریانه چیست و چطور می توان از روی فضولات موریانه ها تشخیص داد که با کدام یک از انواع  آن ها مواجه هستیم.

 

علائم آلودگی موریانه ها

 

بال های ریخته شده موریانه های بالدار

 

از جمله شایعترین علائم تهاجم موریانه ها در یک مکان، می توان به بال های موریانه ها اشاره کرد که از هزاران موریانه بالدار که به قصد جفتگیری از لانه خارج شده اند بر جای می ماند. موریانه های بالدار در فصل جفتگیری به صورت گروهی از لانه خارج می شوند و پرواز جفتگیری را آغاز می کنند. پس از انجام جفتگیری، موریانه ملکه و پادشاه به دنبال مکانی برای ساخت کلونی جدید می گردند و در این حین بالهایشان را از دست می دهند. درنتیجه تعداد زیادی بال ریخته شده موریانه می تواند دلیل بر وجود یک کلونی بزرگ موریانه در آن نزدیکی باشد.

 

فضله موریانه ها

 

وجود فضله های موریانه نیز از دیگر نشانه های وجود تهاجم موریانه در یک منطقه می باشد. فضولات‌ ناشی از هر یک از گونه های مختلف موریانه ها با دیگری متفاوت است. به همین دلیل می توان از فضولات این حشرات برای تشخیص نوع موریانه های مزاحم استفاده کرد.

 

 

فضولات موریانه های زیرزمینی: موریانه های زیرزمینی از فضولات‌‌ خود برای ساخت مجراهای گلی که از طریق آن ها جابجا می شوند استفاده می کنند، این موریانه ها مجاری گلی شان را در زیر زمین یا هر جای دیگری که آن ها را به منابع غذایی مورد علاقه شان که چوب است برساند بنا می کنند.

 

فضولات موریانه های چوب خشک: موریانه های چوب خشک فضله های خود را در محدوده لانه هایشان رها می کنند، این موضوع باعث می شود که یافتن موریانه ها با چشم غیر مسلح، دشوارتر شود، به دلیل اینکه فضله های این گونه از موریانه ها بیشتر به شکل خرده های چوب به نظر می رسند.

 

ظاهر فضولات موریانه ها شبیه به چیست؟

 

دانه های فضله موریانه ها بسیار کوچک هستند طول هر یک از دانه های فضله در حدود یک میلیمتر است و به شکل خاک اره یا خرده های چوب به نظر می رسند. در حالی که فضله موریانه ها اغلب در مکان هایی نظیر اطراف تیرهای چوبی زیرزمین ها دیده می شوند، اما مشاهده فضله موریانه ها در سایر نقاط و بخش های بالاتر خانه نظیر آشپزخانه و یا محل های ورودی درب ها نیز امکان پذیر است.

 

 رنگ فضولات‌ موریانه ها

 

رنگ فضله موریانه به شدت به نوع چوبی که موریانه های موجود در آن خانه از آن تغذیه می کنند بستگی دارد. تحت تاثیر تغذیه، گاهی اوقات فضولات موریانه ها می توانند رنگ فلفل نمکی به خود بگیرند.

 

تشخیص فضله موریانه از فضله مورچه های نجار

 

تشخیص تفاوت بین فضله های موریانه ها و فضله های مورچه های نجار اهمیت زیادی دارد زیرا به دلیل شباهت زیاد فضولات‌ مورچه های نجار به فضله موریانه ها اغلب ممکن است این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند. تفاوت اصلی بین فضولات ناشی از مورچه های نجار و موریانه ها در این است که مورچه های نجار فضله هایشان را در اطراف بخش ورودی لانه خود انباشته می کنند اما موریانه ها تمایل دارند که فضله های خود را پراکنده کنند.

 

آیا فضولات موریانه ها برای ما مضر هستند؟

 

مدفوع موریانه ها به خودی خود مضر نیست، اما نباید اجازه دهید با پوستتان تماس پیدا کنند، زیرا تماس این مواد با پوست می تواند سبب بروز آلرژی های پوستی شود. همچنین استنشاق بخارات حاصل از مدفوع موریانه ها می تواند سبب بروز واکنش های آلرژِیک تنفسی در افراد مستعد شود. پس به هنگام تمیز کردن فضولات موریانه ها از محیط حتماً جانب احتیاط را رعایت کرده و از وسایل محافظتی از جمله ماسک و دستکش استفاده کنید.

 

تشخیص و از بین بردن به موقع تهاجم موریانه در بهبود وضعیت افراد مبتلا به آلرژی های تنفسی در دراز مدت بسیار اثر گذار خواهد بود. زیرا با تشخیص به موقع، علاوه بر حذف فضولات آلرژِی زای موریانه ها در اسرع وقت، برای مقابله با تهاجم موریانه ها نیز به مقدار کمتری سموم دفع آفات نیاز خواهد بود که سبب می شود افراد حساس تا حد ممکن کمتر در معرض مواد تحریک کننده قرار بگیرند.

 

 

فضولات‌ موریانه‌ ها را چطور تمیز کنیم؟

 

اگر در خانه خود شاهد فضولات‌ موریانه هستید به هیچ عنوان به آن ها دست نزنید بهترین کار در این شرایط این است که به کمک جاروبرقی تمامی فضولات موجود را تمیز کنید؛ به این ترتیب احتمال تماس با فضولات‌ موریانه‌ به کمترین میزان ممکن کاهش می یابد؛ پس از تمیز کردن نیز برای جلوگیری از گسترش مجدد فضولات موریانه ها، هر چه سریعتر با استفاده از یک روش مناسب در جهت ریشه کن کردن این آفات زیانبار اقدام نمایید.

 

حالت فیزیکی فضولات موریانه ها

 

فضولات موریانه ها هم می تواند به شکل مایع و هم به صورت جامد دیده شود. حالت فیزیکی مواد دفعی موریانه ها به شدت تحت تاثیر نوع و گونه این حشرات قرار دارد. مکان دفع فضولات‌ نیز یکی دیگر از شاخصه های انواع موریانه است به عنوان مثال موریانه های چوب تر و چوب خشک فضولاتی جامد و به شکل دانه های بسیار ریز دارند اما موریانه های زیرزمینی اکثراً مواد زائد را به شکل مایع از بدنشان دفع می کنند. اگر خانه شما آلوده به موریانه های چوب خشک باشد، معمولاً تنها نشانه ای که می توانید از این آفات بدست بیاورید فضولات آن ها است. موریانه های چوب خشک فضولاتشان را فقط در اطراف چوب هایی که مشغول به خوردن آن ها هستند باقی می گذارند.

 

مصرف فضولات موریانه ها توسط خود این حشرات

 

نکته جالب توجه دیگر در رابطه با فضولات‌ موریانه‌ ها این است که موریانه ها از مواد دفعی خودشان به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند؛ در واقع آن ها تنها حشراتی هستند که فضولات خود را برای مقاصد مختلف به کار می برند

بسیاری از گونه های موریانه در ساخت لانه یا به عنوان یک روش دفاعی، از فضولات خود استفاده می کنند، برجسته ترین شکل استفاده ی موریانه ها از فضولاتشان در گونه های موریانه های چوب خشک و به میزان کمتر در موریانه های چوب تر دیده می شود. اصولاً، این دو نوع موریانه هستند فضولاتشان را به شکل گلوله های جامد از خود دفع می کنند. انواع دیگر موریانه مانند موریانه های زیرزمینی معمولاً فضولاتشان را به شکل مایع دفع می کنند.

 

فضولات موریانه های چوب خشک

 

موریانه های چوب خشک از فضولات جامد خود به عنوان مکانیسم دفاعی و برای مسدود کردن و پلمپ کردن تونل ها و راهروهای منتهی به لانه هایشان استفاده می کنند، این موریانه ها هنگامی که آب و هوا مرطوب است، یا در مواقعی که لازم است به صورت اورژانسی یک تونل تخریب شده را مرمت با مسدود کنند، فضولات خود را به شکل مایع دفع می کنند، اما به طور معمول، فضولات این موریانه ها پس از اینکه تمام رطوبت موجود در آن توسط سیستم گوارشی حشره جذب شد، به صورت کاملا خشک از بدنشان دفع می شود. موریانه ها فضولات خشک خود را پس از دفع، به صورت دوره ای از لانه هایشان خارج می کنند، این کار از طریق منافذی که با همین هدف در تونل ها تعبیه شده، انجام می گیرد.

 

فضله موریانه چوب خشک به شکل کپسول های کوچک و بیضی شکل با شش وجه مقعر و انتهای گرد هستند این کپسول ها که حدود 1 میلی متر طول دارند، می توانند به صورت تپه های کوچکی روی هم انباشته شوند.

 

 

فضله موریانه چوب خشک بسته به چوبی که موریانه ها از آن تغذیه می کنند می تواند رنگ های متفاوتی داشته باشد اما شکل تمام فضولات این گونه از موریانه ها، شش وجهی است.

 

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید