ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


باورهای غلط درباره موریانه ها

شایعات یا باورهای غلط درباره موریانه ها

چه شایعاتی در مورد موریانه ها وجود دارد؟

 

از آنجایی که موریانه ها از جمله زیانبارترین و وحشتناک ترین آفاتی هستند که ممکن است هر فرد در طول زندگی خود در خانه با آن ها رو به رو شود، باور ها و افسانه های مختلفی در مورد آن ها به وجود آمده است.

 

گاهی این باورها به قدری در فرهنگ مردم ملل مختلف ریشه کرده، که تشخیص خرافه از واقعیت چندان کار ساده ای نیست. اما برای اقدام سریع و انتخاب بهترین و آسانترین روش جلوگیری از خسارات احتمالی موریانه، تشخیص واقعیت از افسانه بسیار حائز اهمیت است.

 

در این مقاله با بیان برخی باورهای غلط مرتبط با موریانه‌‌ ها، به شناسایی بهتر این آفت پرداخته شده است.

 

یک. موریانه ها به فضاهای بسته حمله نمی کنند

 

این باور که موریانه‌ ها به خانه ها و اماکن مسکونی حمله نمی کنند، یکی از قدیمی ترین باورهای غلط، در مورد این حشرات است. موریانه ها نه تنها می توانند از طریق ترک های ریز دیوارهای بیرونی، وارد خانه شوند، بلکه به راحتی می توانند تیر های درون دیوار و کف، همچنین اشیای چوبی موجود در خانه را بخورند.

 

 

دو. موریانه‌ ها موجوداتی تنها و منزوی هستند

 

موریانه ها مانند سوسک های حمام هستند. به این معنی که دیدن یکی از آن ها نشانه وجود تعداد زیادی از آنهاست، موریانه‌‌ های زیر زمینی در کلونی هایی زندگی می کنند که بین 60000 تا یک میلیون عضو دارد. موریانه‌ های چوب خشک، گونه دیگری هستند که زندگی در کلونی های کم جمعیت تر را ترجیح می دهند. تعداد اعضای کلونی موریانه‌ چوب خشک، به ندرت از 4800 موریانه تجاوز می کند.

 

سه. تهاجم موریانه‌ ها هیچ علائمی ندارد

 

این باور تا حدودی درست است اما نه کاملاً! چیزی که در باره نشانه های موریانه مهم است این است که باید هوشیار باشید؛ چرا که گاهی پی بردن به علائم تهاجم موریانه، کار سختی است و نیاز به دقت فراوان دارد.

 

به عنوان مثال در حالی که نشانه های موریانه‌ های زیرزمینی، به راحتی قابل تشخیص است، موریانه های چوب محتاط تر و باهوش تر هستند و ردی از خود برجای نمی گذارند. یکی از نشانه های موریانه‌ زیر زمینی، تونل های گلی است که عرضی معادل یک مداد دارد. وجود این تونل ها، نشانه حضور موریانه های زیرزمینی، در خاک است. این تونل های گلی را می توان روی تنه درختان، دیواره های بتنی پی ساختمان یا دیوارهای بیرونی خانه مشاهده کنید.

 

یکی دیگر از نشانه های تهاجم موریانه‌ های زیر زمینی یا موریانه های چوب خشک، توده های بال های ریخته شده این حشرات است. این اتفاق معمولاً بعد از بارش باران های موسمی اتفاق می افتد. یافتن توده هایی از ضایعات موریانه‌ در خانه، نشانه مطمئن دیگری مبنی بر حمله موریانه هاست.

 

چهار. موریانه‌ ها هیچ دشمنی ندارند

 

اینکه مورچه ها موریانه ها را از خانه فراری می دهند، یک باور غلط نیست؛ حقیقت این است که مورچه ها به شدت از قلمرو خود دفاع می کنند دوست ندارند موریانه ها را در قلمرو خود ببینند. معمولاً در مبارزه بین مورچه و موریانه‌ ها، مورچه ها پیروز میدان هستند و موریانه ها را وادار به نقل مکان می کنند.

 

پنج. موریانه ها حشرات نسبتاً کمیابی هستند

 

با دانستن اینکه تنها مناطقی از دنیا که موریانه ها در آن حضور ندارند قطب شمال و قطب جنوب است، به جمله موریانه ها حشرات کم یابی هستند، خواهید خندید؛ دلیل عدم حضور موریانه‌ ها در قطب، این است که آن ها نمی توانند سرمای بیش از حد قطب را تحمل کنند.

 

شش. وجود موریانه ها برای کره زمین مفید است

 

هر چند موریانه ها حشرات بسیار تمیز و سازمان یافته ای هستند، اما این بدان معنا نیست که آن ها برای کره زمین مفیدند؛ موریانه‌ ها چوب را می خورند؛ در نتیجه تجزیه و هضم چوب در سیستم گوارشی موریانه ها، مقدار زیادی گاز متان آزاد شده و وارد جو می شود.

 

گاز متان 84 برابر دی اکسید کربن اثر گلخانه ای دارد، یعنی گرما را به میزان بیشتری در جو زمین نگه می دارد و سبب معضل گرم شدن کره زمین می شود. به علاوه حفاظت خانه از هجوم موریانه ها و دور کردن آن ها نیز به مرور زمان باعث گرم شدن کره زمین می شود، که پدیده ای مضر برای حیات این سیاره است.

 

 

هفت. موریانه‌ ها چیز زیادی نمی خورند

 

این گفته به کلی دروغ است زیرا یک کلونی از موریانه‌ ها می توانند در مدت زمان کوتاهی به اندازه یک هفته، بیش از شش و نیم کیلوگرم چوب را نوش جان کنند. با توجه به جثه کوچک این حشرات مقدار چوبی که می خورند اصلاً کم نیست.

 

هشت. خلاص شدن از شر موریانه ها کار آسانی است

 

از آنجا که موریانه‌ ها داخل دیوار و وسایل چوبی زندگی می کنند، یافتن و از بین بردن شان اصلا کار آسانی نیست. تنها پیدا کردن موریانه‌ ها نیست که چالش برانگیز است؛ زیرا برای دسترسی به این حشره ها با چالش بسیار بزرگتری رو به رو خواهید شد.

 

نه. در رابطه با موریانه‌ ها چیزی برای نگرانی وجود ندارد

 

به ازای هر نفر که روی زمین زندگی می کند 454 کیلوگرم موریانه‌ وجود دارد؛ این رقم در مناطقی که شرایط محیطی برای زندگی موریانه ها مناسب باشد، بیشتر هم می شود.

 

ده. موریانه ها بی فایده هستند

 

برخلاف مگس ها و پشه ها که به نظر نمی رسد هدفی جز آزار دادن مردم و شیوع بیماری ها ندارند، موریانه‌ ها به نفع اکوسیستم هستند. آن ها سلولز درختان خشک شده و پوشش های گیاهی مرده را می خورند و کود گیاهی غنی به وجود می آورند. کود تولید شده توسط موریانه ها به احیاء و تقویت حاصلخیزی خاک های کوهستانی، بیابان ها و چمنزار ها کمک می کند.

 

 

یازده. صرف نظر از رژیم غذایی شان، موریانه‌ ها مانند مورچه ها هستند

 

موریانه‌ ها بیشتر به سوسک های حمام شباهت دارند تا مورچه ها. در واقع می توان گفت، سوسک های حمام گونه ای از موریانه های تمایز یافته هستند که از دوره ژوراسیک به بعد توانایی پرواز کردن را بدست آورده اند.

 

دوازده. همه موریانه‌ ها آفات خانگی هستند که به ساختارهای چوبی خسارت می زنند

 

در دنیا قریب به سه هزار گونه موریانه‌ زندگی می کند، از این میان تنها حدود 10٪ از انواع گونه های موریانه، به عنوان آفت خانگی شناخته می شوند. بسته به موقعیت مکانی و اقلیمی، گونه های موریانه ای که در یک منطقه پیدا می شوند تغییر می کند و همه این گونه ها قصد از بین بردن خانه و زندگی تان را ندارند.

 

سیزده. موریانه ها، حشراتی کم هوش هستند

 

موریانه ها برخلاف تصور عمومی، حشراتی هوشمند هستند. کلونی موریانه‌ ها به صورت یک ذهن کندویی عمل می کند. بسیاری از دانشمندان شیوه فعالیت کلونی موریانه‌ را به عنوان یک جانور سوپرارگانیسم از نظر رفتارهای مشارکتی و زندگی اجتماعی این حشرات، مورد مقایسه قرار داده اند. درست مانند کلونی زنبورها یا مورچه ها، همه موریانه های عضو یک کلونی نیز برای دست یافتن به یک هدف خاص که حفظ بقا و گسترش کلونی است، کار می کنند.

 

اکنون با دانستن این باورهای غلط درباره موریانه‌ ها، و درک حقیقت آن ها، می دانید با چه آفات خطرناکی سر و کار دارید؛ برای از بین بردن و ریشه کنی موریانه‌‌ ها از زندگیتان به سراغ محصولات غلط نروید، زیرا خلاصی از شر موریانه‌ ها تنها یک راه دارد و آن استفاده از سم قوی کشنده و دافع موریانه ترمایت.آی آر است.

 

موریانه‌ها معمولاً در محیط‌های مختلف و مکان‌های مختلف به دنبال چوب و غذا می‌گردند. این حشرات به دلیل جستجوی منابع غذایی، ممکن است در مکان‌ های مختلف به وجود آیند. این امر به شدت وابسته به نوع موریانه، محیط زیست محل زندگی آنها، و نوع غذای مورد نظر آنها است.

موریانه‌ها ممکن است در زیر سنگ‌ها، در لایه‌های خاک، در نخلستان‌ها، زیر ساختمان‌ها، درختان، و حتی در داخل ساختمان‌ها یا در نقاط دیگر پنهان شوند. آن‌ها لانه‌های خود را در جایی ایجاد می‌کنند که برای جمع‌آوری غذا، نگهداری تخم، و انجام دیگر وظایف جمعیتی‌شان مناسب باشد

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: