ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


آیا موریانه ها صدا تولید می کنند؟

آیا موریانه ها صدا دارند؟

موریانه ها، حشرات زیانباری هستند. آنها خسارات اقتصادی و سلامتی زیادی برای خانواده ها به وجود می آورند. بنابراین زمان شناسایی آنها در خانه اهمیت ویژه ای دارد. صدای موریانه ها علاوه بر سایر علائم مهم آنها می تواند منجر به شناسایی زودتر این حشرات در خانه شود.

 

شناسایی و کنترل موریانه

 

موریانه ها مانند مورچه ها و زنبور ها، حشراتی اجتماعی هستند که در کلونی های سازمان یافته خود به حیاتشان ادامه می دهند. در حالی که اعضای کوچک کلونی تنها می توانند تا یک سال عمر کنند، ملکه قادر است بیش از ده سال زندگی کرده و به تخم گذاری و فعالیت خود ادامه دهد.

 

در کلونی موریانه ها، سلسله مراتبی وجود دارد و هر یک از اعضا موظف به انجام وظیفه خاصی هستند. انجام دقیق این وظایف، موریانه ها را به یکی از موفقترین حشرات کره زمین تبدیل کرده است، که از بیش از پنجاه میلیون سال پیش تا کنون، به بقا و فعالیت خود ادامه داده اند؛ با این اوصاف، موریانه ها به هیچ وجه در انجام وظیفه خود که جویدن، خوردن و از بین بردن چوب است، کم کاری نمی کنند.

 

اغلب اوقات، اکثر افراد می توانند خسارات ناشی از موریانه ها را به راحتی تشخیص دهند، اما درمان آلودگی موریانه، اصلاً کار ساده ای نیست و حتی گاهی غیر ممکن به نظر می رسد.

 

خسارات ناشی از موریانه ها

 

موریانه ها حشرات بسیار ریزی هستند که به دلیل ایجاد خسارت های فراوان در ساختار چوب، شهره عام و خاص شده اند. خسارات ناشی از فعالیت موریانه ها در مراحل اولیه تهاجم، به راحتی قابل تشخیص نیست. اکثراً، زمانی به حضور موریانه ها پی می بریم که کار از کار گذشته و تهاجم این آفات، شدت یافته است. شدت یافتن تهاجم، به معنای بروز آسیب های جدی در ساختارهای چوبی است. برخی نشانه های تهاجم شدید موریانه ها عبارتند از، متلاشی شدن چوب یا ایجاد ردهای واضح در آن. هیچ وقت نباید وجود موریانه ها را در خانه خود، دست کم بگیرید. زیرا بنا به گفته متخصصان کنترل آفات، یک کلونی توسعه یافته از موریانه ها، می توانند هر هفته بیش از 8/6 کیلوگرم چوب را نابود کنند.

 

 

چگونگی پیشگیری از خسارات موریانه با تشخیص صدای موریانه ها

 

در اینجا احتمالاً سوالاتی نظیر، چگونه از خسارت موریانه ها جلوگیری کنیم؟ یا اینکه چطور می توان فهمید در حال حاضر موریانه ها مشغول خوردن لوازم چوبی منزل هستند یا خیر؟، در ذهنتان نقش بسته است؛ پاسخ سوال دوم، کمی ساده تر است؛ آلودگی موریانه ها را می توان از صدای آن ها تشخیص داد، زیرا موریانه ها هنگام خوردن چوب، سر و صدای خاصی تولید می کنند.

 

موریانه‌ها اغلب از انواع ارتباطات صوتی برای ارتباط درون گروهی و ارتباط با محیط خود استفاده می‌کنند. این ارتباطات شامل صداها، لرزش‌ها، و اشارات شیمیایی می‌شود.

موریانه‌ها از صداها برای ارتباط درون گروهی و هماهنگی در فعالیت‌های گروهی استفاده می‌کنند. این صداها می‌توانند شامل اطلاعات مربوط به مسیرهای غذایی، خطرات، یا حتی مسائل مربوط به تغییرات جمعیت باشند.

 

 

فعالیت روزمره موریانه

 

از آنجایی که صدای ناشی از فعالیت موریانه ها بسیار ضعیف است، در ساعات روز نمی توان این صدا را شنید. شب هنگام، که صداهای مزاحم کمتر هستند، با گوش سالم می توان صدای موریانه ها را شنید. این صدا مشابه صدای ناشی از ترک خوردن یا ترکیدن های ریز، به گوش می رسد.

 

صدای توخالی چوب

 

صدای دیگری که با شنیدن آن می توان به وجود موریانه ها پی برد، شنیدن صدای توخالی بودن چوب است. اگر به قسمتی از یک ساختار چوب که باید توپر باشد، ضربه زدید و صدای تو خالی بودن شنیدید، یعنی متأسفانه گرفتار آلودگی موریانه شده اید. صدایی توخالی بودن چوب، که به دلیل از بین رفتن بافت سلولزی ریز و درشت موجود در چوب ایجاد می شود، از فعالیت شبانه روزی و طولانی مدت موریانه ها خبر می دهد.

 

چنانچه شب هنگام صداهای ظریفی می شنوید که به طور محسوس از دیوارها، سقف یا کفپوش های خانه به گوش می رسد، احتمالاً خانه شما مورد تهاجم موریانه ها واقع شده است.

 

صدای خش خش

 

موریانه ها همچنین می توانند صداهای آرامی شبیه خش خش یا خرد شدن کاغذ ایجاد کنند. این آفات خستگی ناپذیر، به طور شبانه روزی مشغول فعالیت هستند. موریانه ها طی 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته، حتی لحظه ای استراحت نمی کنند. بنابراین پس از آلودگی به موریانه، دیگر خانه شما ثانیه ای از آسیب آن ها در امان نیست.

 

صدای ناشی از ایجاد ارتباط بین موریانه ها

 

موریانه ها برای هشدار دادن یا ارتباط برقرار کردن با سایر اعضای کلونی نیز از تولید صدا استفاده می کنند. این سیستم ارتباطی، یکی از عجیب ترین و پیشرفته ترین روش های ارتباطی در میان حشرات است.

 

 

لازم به ذکر است که صداهایی که شب هنگام از دیوارهای خانه شما به گوش می رسد، ممکن است دلایل دیگری به غیر از موریانه داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است این صداها ناشی از لوله کشی ساختمان، دستگاه های موجود در خانه یا وزش باد باشد. پس در صورت شنیدن چنین صداهایی، بهتر است خانه را از نظر وجود یا عدم وجود موریانه ها، بررسی نمایید.

 

دسته بندی انواع صدا در موریانه ها

 

تا اینجا سه نوع مختلف از صداهایی که با موریانه ها در ارتباط است معرفی شد.

 

دسته اول از این صداها در اثر تغذیه کردن موریانه ها از چوب، تولید می شود.

 

دسته دوم، صدای توخالی بودن چوب است. این صدا با گذشت مدتی از شروع فعالیت موریانه ها در ساختارهای چوبی و هنگاه ضربه زدن به چوب، از آن به گوش می رسد.

 

سومین دسته از صداهای مربوط به موریانه ها صدایی است که به منظور برقراری ارتباط، توسط موریانه ها ایجاد می شود.

 

در ادامه مقاله به بررسی دقیق تر هر یک از صداهایی می پردازیم که موریانه ها برای برقراری ارتباط تولید می کنند. چنانچه به وجود موریانه در خانه و زندگیتان مشکوک هستید، با بررسی دقیق این نشانه ها، به نتیجه ای قطعی مبنی بر وجود یا عدم وجود موریانه در خانه خود، دست پیدا کنید.

 

آیا صدای موریانه ها نشانه صحبت کردن آنهاست؟

 

موریانه ها حشرات اجتماعی هستند که مانند سایر گونه های حشرات اجتماعی، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. روش های ارتباط موریانه ها با یکدیگر از روش های ارتباطی سایر حشرات با هم گونه های خود، متفاوت است. زیرا موریانه ها برخلاف اغلب حشرات، فاقد حس شنوایی و بینایی هستند، در نتیجه باید از روش های ویژه ای برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر استفاده کنند؛ در ادامه برخی از راه های ارتباطی عجیب موریانه ها آورده شده است.

 

نحوه برقراری ارتباط در موریانه های فروموزان

 

موریانه های فورمسان گونه ای از موریانه ها هستند که به شکلی خاص، تولید صدا می کنند. این موریانه ها برای برقراری ارتباط با سایر اعضای کلنی، سر خود را محکم به چوب می کوبند.

 

صداهایی ایجاد شده در نتیجه این حرکت، به وسیله گوش انسان قابل تشخیص است. موریانه ها از صدایی که ایجاد می کنند آگاهی ندارند، زیرا همانطور که گفتیم، این حشرات فاقد قدرت شنوایی هستند. لابد از خود می پرسید پس چطور این حشرات از طریق تولید صدا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟ در واقع هدف اصلی موریانه ها از ضربه زدن، تولید صدا نیست، بلکه تولید ارتعاش است. این ارتعاشات سیگنال هایی را برای سایر موریانه ها می فرستد که از طریق سنسورهای ارتعاش سنج موجود بر روی پاهای آن ها قابل تشخیص است.

 

 

سر و صدای ایجاد شده توسط موریانه های سرباز

 

موریانه های زیر زمینی سرباز، از جمله موریانه هایی هستند که برای ارتباط با سایر اعضای کلونی، صداهایی ایجاد می کنند. این موریانه ها با حرکت دادن سریع سر و بدن خود به سمت جلو و عقب، صداهایی تولید می نمایند؛ در حین انجام این عمل، پاهای موریانه ها حرکت نمی کند و ثابت است. در نتیجه این حرکات، نوعی صدای ارتعاشی تولید می شود، که سرکوبش نامیده می شود.

 

سرکوبش، بلندترین صدایی است که موریانه ها قادر به ایجاد آن هستند؛ این صدا به حدی واضح و بلند است که، حتی در محیط های شلوغ و پر سر و صدای شهری نیز، شنیدن آن کار مشکلی نیست.

 

سر کوبش موریانه های کارگر

 

موریانه های کارگر نیز قادر به تولید صدا هستند. هرچند صداهای ایجاد شده از موریانه های کارگر، شبیه صدای تولید شده توسط موریانه های سرباز است، اما نحوه تولید صدا در این موریانه ها با هم متفاوت می باشد.

 

موریانه های کارگر با فک یا آرواره خود، به کف لانه ضربه می زنند؛ تکرار پشت سر هم این رفتار، سبب تولید نوعی صدا شبیه به خرد شدن یا قرچ قرچ، می شود؛ نکته عجیبی که درباره این رفتار موریانه های کارگر وجود دارد این است که، دلیل این رفتار آن ها هنوز ناشناخته است.

 

حال که با انواع صداها و نشانه های ناشی از موریانه ها آشنا شدید، سریعتر خانه خود را از نظر وجود این نشانه ها مورد بررسی قرار دهید؛ پس از اینکه از حضور موریانه ها مطمئن شدید، برای ریشه کنی قطعی، جلوگیری از بازگشت و حتی پیشگیری از تهاجم موریانه ها، از سم قوی موریانه کش ترمیدور استفاده کنید.

 

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: