ریشه کنی موریانه ها تخصص ماست


آسیب های موریانه

آسیب های ناشی از موریانه چگونه است؟

آسیب ناشی از موریانه چگونه است؟

 

مالکیت یک خانه شخصی می تواند به معنی مبارزه دائمی با پدیده های زیست محیطی و حمله آفات به خانه باشد. گاهی حس می شود بین تاثیرات خورشید و تغییرات آب و هوایی مانند باد، باران و برف بر روی خانه شما و یا تغییرات طبیعی ایجاد شده در مصالح ساختمان مانند چوب مبارزه ای دائمی برای ایجاد خسارت به سازه وجود دارد. مواد آلی دارای دشمنان طبیعی فراوانی هستند. البته در این بین هیچ کدام به اندازه موریانه ها نمی توانند سبب ایجاد خسارت به سازه گردند. در این مقاله به آسیب های موریانه به بناها و ساختمان ها می پردازیم.

یک کلنی بزرگ از موریانه ها می تواند روزانه به مقدار یک پوند چوب را مصرف نمایند. البته در بیشتر موارد خسارت ناشی از موریانه ها بعد از سه تا هشت سال خود را نشان می دهد. البته برای شناسایی میزان خسارت ناشی از موریانه ها روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند پیش از وقوع علائم ظاهری در سازه مورد استفاده قرار گیرد.

 

چگونگی ایجاد آسیب توسط موریانه ها

 

موریانه ها موجودات کوچک و سفید رنگی هستند. آنها با تغذیه از چوب و ایجاد تونل می توانند سبب ایجاد خسارت شوند. بنا بر نوع موریانه ها اغلب آنها از تونل های موجود در چوب برای جابجایی از لانه های زیرزمینی خود و منافذ ایجاد شده در فضای چوب ها استفاده می نمایند. البته تمام موریانه ها برای دسترسی به چوب مورد علاقه خود نیازمند به عبور از تونل های میان چوب نمی باشند. با وجود گستردگی حضور این حشرات در محیط زیست امکان آلودگی هر خانه ایی به این آفات نیز مشاهده می شود.

 

خسارات ناشی از موریانه‌ در چه سطحی می باشد؟

 

آسیب موریانه ها به خانه بسته به نوع موریانه ای که به منزل شما حمله نموده است می تواند متفاوت باشد. موریانه های زیرزمینی رایج ترین نوع موریانه ای می باشند که به خانه ها آسیب وارد می کنند. آنها با استفاده از تونل ها و آسیب های موجود در بنا از قسمت زیرین خانه وارد سازه می شوند. از آنجا که این نوع موریانه ها به محیط های خشک حساس هستند غالبا در مسیر تردد خود در سازه مقداری از خاک را نیز با خود می آورند.

اگر در سازه خود شاهد وجود لوله های گلی بودید که از سطح زیرین بنا انتقال داده شده است باید بدانید که خانه شما آلوده به موریانه های زیرزمینی می باشد. موریانه ها معمولا فضای ایجاد شده در چوب را با خاک پر می نمایند و در سازه پیشروی می کنند. برخی از نمونه های نادر موریانه نیز وجود دارند که در مسیر عبور خود خاک باقی نمی گذارند مانند موریانه های چوب خشک. البته این موریانه ها نیز در داخل چوب تونل هایی را ایجاد می کنند و سبب ضعیف شدن ساختار چوب می شوند.

 

تشخیص حمله موریانه‌ ها به سازه

 

انواع آسیب های دیگری نیز در سازه ها وجود دارد که می تواند مشابه خسارت وارده توسط موریانه ها باشد. اینگونه خسارات در اغلب موارد به دلیل شرایط محیطی مانند موارد زیر ایجاد می شوند.

  • وجود رطوبت در سازه
  • پوسیدگی چوب ها
  • مورچه های نجار

البته شما با بررسی علائم موجود به راحتی می توانید متوجه حمله موریانه ها به سازه خود شوید.

بررسی تمایز خسارات ناشی از موریانه‌ با رطوبت

 

به طور معمول ایجاد تمایز بین خسارات ناشی از موریانه و رطوبت قدری دشوار است. علت این امر نیز در این است که اغلب موریانه ها نیز چوب و محیط های مرطوب را ترجیح می دهند. البته وجود خاک در سازه ها نشانه ای است که در خسارات ناشی از رطوبت مشاهده نمی شود. همچنین در خسارت ناشی از رطوبت عمدتا رنگ چوب تغییر می کند و کمی تیره می شود. همچنین در این شرایط بوی کپک زدگی در فضا استشمام می شود. علت این امر نیز به دلیل وجود قارچ های فرصت طلب در سازه ها می باشد. همچنین در شرایط خسارت با رطوبت شما شاهد تونل ها و یا چوب های بیرون زده از سازه نخواهید بود.

 

بررسی میزان خسارت موریانه‌ در مقابل رطوبت

 

خسارت ناشی از وجود رطوبت در سازه زمانی اتفاق می افتد که سازه مدت زمان طولانی در این شرایط به حال خود رها شده باشد. وجود رطوبت بالا در سازه های چوبی می تواند زمینه ساز آغاز فعالیت قارچ ها در سازه باشد. چوب زمانی که در معرض رطوبت قرار می گیرد دارای ساختاری اسفنجی می شود و معمولا در آن الگوهای مکعب مانند، مشاهده می شود. در حالی که خسارات ناشی از موریانه به ساختار داخلی چوب می باشد و سطح خارجی چوب کاملا عادی به نظر خواهد رسید.

 

بررسی خسارت موریانه ها در مقابل مورچه های نجار

 

موریانه ها و مورچه های نجار هر دو از آفات چوب به شمار می روند. اما باید بدانید که این دو حشره دارای عادات کاملا متفاوتی می باشند. موریانه ها عموما فضای داخلی تونل های ایجاد شده در چوب را با گل می پوشانند تا سبب حفظ رطوبت محیط شود. در حالی که تونل های ایجاد شده توسط مورچه های نجار دارای ساختاری کاملا منظم می باشد. در نتیجه می توان گفت که مورچه های نجار حشراتی مرتب هستند در حالی که موریانه ها اینچنین نیستند.

 

علائم آسیب‌ موریانه ها‌

 

تا زمانی که در بنا آسیب قابل توجهی از حمله موریانه ها مشاهده نشود ممکن است شما اصلا از حضور آنها در سازه آگاه نشوید. در اغلب موارد با ورود اولیه موریانه به خانه هیچگونه علامتی مشاهده نمی شود. در نهایت با گسترش آلودگی در سازه شما می توانید شاهد علائم حمله موریانه به خانه باشید. وجود تونل های گلی در دیوارها و یا تغییر در ظاهر چوب می تواند از نشانه های حمله موریانه ها به سازه ها باشد.

گاهی زمانی که قصد نصب پرده و یا وسایل تزئینی بر روی دیوار خانه را دارید متوجه ضعیف شدن ساختار چوب می شوید. در این شرایط شما می توانید با ضربه زدن به دیوارها و گوش دادن به انعکاس صدای ایجاد شده متوجه وجود مشکل در سازه شوید.

در موارد جدی تر حتی شما می توانید شاهد وجود لکه های گلی بر سطح خارجی دیوارها باشید که از درزهای دیوار بیرون زده اند. موریانه ها برای تداوم کلونی به طور مداوم در حال زاد و ولد می باشند. در این شرایط شما می توانید شاهد تعداد زیادی موریانه بالدار در محیط و یا حجم زیادی از بقایای آنها در فضای خانه باشید. در نهایت اگر به حضور موریانه ها مشکوک هستید حتما یک بازرسی اصولی را برای یافتن مشکل در سازه خود ترتیب دهید.

 

با آسیب ایجاد شده از حضور موریانه ها چه کاری می توان کرد؟

 

برای از بین بردن خسارت موریانه در سازه شما باید چوب های آلوده را در فضا تغییر دهید. راه ورود مجدد آفت به سازه را مسدود نمایید. از آنجایی که حمله موریانه یکپارچگی ساختار چوب را تضعیف می کند بسته به محل آسیب و نوع گستردگی آن نواحی آسیب دیده باید یا جایگزین شوند و یا به فضای سازه تکیه گاه اضافه نمود و سبب تقویت سازه شد.

در نهایت معمولا در زمانی که در سازه با مشکل موریانه مواجه هستید حتما در سازه شما رطوبت نیز بالا می باشد. هر گونه عامل افزایش رطوبت در خانه را یافته و نسبت به رفع آن اقدام کنید. این امر می تواند تمایل موریانه ها برای حمله به خانه شما را کاهش دهد. این امر می تواند در دراز مدت از ایجاد خسارت ناشی از رطوبت در سازه نیز جلوگیری نماید. همچنین از خدمات موسسات حرفه ای برای کنترل حمله موریانه ها و بازرسی های بعدی استفاده نمایید. این امر می تواند در افزایش سطح اطمینان شما نسبت به عدم وجود موریانه در سازه کمک نماید.

سم موریانه ترمیدور

سم موریانه کش ترمیدور- ریشه کنی موریانه - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: